Beijer Electronics AB

Nya högeffekt/mellanspännings-omriktare från Beijer Electronics

Pressmeddelande   •   Jun 19, 2013 09:05 CEST

Frekvensomriktarna är avsedda för drifter inom tung industri, gruvdrift och infrastruktur och upp till 2MW.

Omriktarnas moduldesign ger möjlighet att lägga till anpassad funktionalitet till en standardprodukt, för att på så sätt möta de speciella tekniska kraven i ett drivsystem

Det nya erbjudandet består av fem enskilda serier:

SD700 - Standard
SD700 Standard är stommen i produktsortimentet. Serien är tillgänglig från 1,5 kW till 2000kW inom ett spänningsområde från 230VAC till 690VAC och även i 6, 12, 18 och 24 puls-likriktare. IP20 och IP54-kaplingen täcker all generell industri och alla HVAC-tillämpningar. Specifika storlekar är certifierade av Germanischer Lloyd.

SD700 - Kompakt
När det är avgörande att spara utrymme är SD700 Kompakt-serien, med en effekttäthet på upp till 800kW/m3, en idealisk lösning. Frekvensomriktaren innehåller alla avancerade funktioner och samtidigt kan man minska storleken med ca 2,5 gånger.

SD700FL - Low harmonics
Vid applikationer med krav på THDi under 5 % adderas ett notchfilter till en standard SD700 och då erhålls en SD700FL. Konstruktionen är gjord på ett sätt som ger ett lågt THDi värde oavsett belastning och nätimpedans.

SD700FR - Regenerative
SD700FR-serien tar ett steg framåt. Den behåller SD700s unika egenskaperna och med sk ”Aktiv front end”-teknik kan SD700FR regenerera bromsenergi till nätet, minska THDI till mindre än 5% och även styra fasvinkeln.

XMV660 - Medium Voltage
XMV660 använder lågspänningsteknologi som genom smart moduldesign täcker hela mellanspänningsområdet upp t.o.m 10 kV.

Ett komplett 24/7 supporterbjudande
Beijer Electronics 24/7 utökade supportavtal ger användare en personlig service och support 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan, oavsett om det är vardag eller helg. Användaren har också full möjlighet att anpassa nivån på åttagandet beroende på kraven från ett visst system, och därmed få ett skräddarsytt supportavtal baserat på egna villkor.

Beijer Electronics erbjuder kompletta drivsystemlösningar med frekvensomriktare, servo/motion och mjukstartare anpassade för olika branscher. Produktsortimentet backas upp av en internationell expertgrupp, Beijer Electronics Drives Group, som stödjer kunderna med applikationshjälp och teknisk rådgivning.

För mer information vänligen kontakta:
Gert-Inge Nilsson, Manager Drive Systems på Beijer Electronics: +46 40 35 86 63

SD700_Range_low.jpg

Beijer Electronics är ett expansivt teknikföretag med lång erfarenhet inom industriell automation och
datakommunikation. Bolaget utvecklar och marknadsför konkurrenskraftiga produkter och lösningar med användaren i fokus. Sedan starten 1981 har Beijer Electronics utvecklats till en internationell koncern med verksamhet i 22 länder och en omsättning på 1 367 mkr 2012. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordic Stockholm Small Cap-lista under symbolen BELE