HP

Nya HP Designjet ePrinter gör det enklare att skriva ut i storformat

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 16:28 CEST

Genom förbättrad ergonomisk design blir utskriftsprocessen enklare för arkitekter, ingenjörer, konstruktörer och designers.

Stockholm 5 juni, 2013 - HP lanserar idag två web-anslutna skrivare som förändrar sättet att skriva ut i storformat. Den nya ergonomiska designen gör det enklare för arkitekter, ingenjörer, konstruktörer, designproffs och andra som ofta skriver ut i storformat.

Kreativa yrken är idag mer mobila än någonsin – man är ständigt på språng mellan olika projekt, flygplatser och kontor. Den kreativa processen behöver allt oftare samarbete mellan olika team och över olika tidszoner.

Den nya HP Designjet T920 och T1500 ePrinter serien hjälper arbetsgrupper att öka sin effektivitet med nya användarvänliga gränssnitt och snabba, högkvalitativa utskrifter. De nya maskinerna levereras med ”cloud print”, vilket ger mobila användare bättre verktyg för samarbeten mellan olika team, oavsett var dessa befinner sig.

De nya maskinerna har tagits fram i nära samarbete med användarna. Användarna involverades tidigt i utvecklingsarbetet och har bidragit med olika designförslag kring såväl ergonomi som gränssnitt. Baserat på dessa förslag designade HP t.ex. ett enklare och mer användarvänligt sätt att ladda papper från maskinens framsida, samt ett helt nytt koncept för utmatning och uppsamling av de färdiga utskrifterna.

Den nya integrerade utskriftsuppsamlaren förändrar sättet som användare samlar och organiserar storformatsutskrifter. Utskriftsuppsamlaren är integrerad med maskinen och matar ut snyggt sorterade utskrifter, utan veck och andra defekter. Det nya systemet minimerar sökandet efter egna utskrifter och dessutom slipper användarna böja sig ned för att samla ihop sina utskrifter.

Den nya designen har en plan överdel på skrivaren, vilken blir en praktisk arbetsyta där man enkelt och snabbt kan kontrollera sina utskrifter. Den ergonomiska designen med pappersladdning från framsidan, gör livet enklare för användarna och dessutom kan maskinen placeras mot en vägg. Förutom att HP Designjet T920 och T1500 ePrinters erbjuder dessa nya designfunktioner, har de marknadens snabbaste utskriftshastighet. (1)

"Med HP Designjet T1500 ePrinter kan vi snabbt ta fram presentationer och arbeta ända fram till absolut deadline,"säger Gerardo Salinas, partner på Rojkind Arkitekter. "Skrivarens sätt att samla utskrifter och organisera skrivarkön gör att vi kan skriva ut ritningar och planer på ett effektivare sätt, vilket ger mitt team en konkurrensfördel och gör verksamheten snabbare och bättre."

Ökad användarvänlighet  -  tack vare nära samarbete med kunderna
För små och medelstora arbetsgrupper, eliminerar den kompakta HP Designjet T920 ePrinter risken för att utskrifterna blandas ihop. Detta tack vare en integrerad utskriftsuppsamlare som sorterar upp till 50 ark i A4-till A0-storlek. Pappersladdning från framsidan och automatisk pappersmatning gör hanteringen enkel. Maskinen skriver ut snabbt – 21 sekunder för en A1 – och är utrustad med 32 GB virtuellt minne för att snabbt kunna bearbeta och skriva ut komplexa filer. (1)

HP Designjet T1500 ePrinter är idealisk för flera olika användningsområden eftersom den är utrustad med två rullar och automatisk rull-justering, vilket gör det enkelt och smidigt att hantera flera samtidiga jobb med olika medietyper och storlekar. Jämfört med sin föregångare har HP Designjet T1500 ePrinter fördubblad processorkraft med parallell processor och 320GB hårddisk, vilket gör det möjligt att skriva ut flera filer samtidigt.

HP Designjet T920 och T1500 ePrinters har fullfärgs pekskärm vilket gör det lättare för användare att hantera utskriftsköer, utskriftskostnader (2)  och förhandsvisning. Med sex färger HP originalbläck och HPs nya skrivarhuvud, kan den nya serien producera mörka, svarta, färgäkta gråtoner, levande färger och skarpa linjer.

"Våra kunder söker ständigt efter mer effektiva och användarvänliga verktyg för att realisera sina idéer" säger Ramon Pastor, vice president och general manager inom Storformatsskrivare på, HP. "Trettio år efter lanseringen av den första Designjet skrivaren, fortsätter HP att ge design-, arkitekt-, teknik- och byggföretagen storformatsutskrifter med innovativa lösningar och funktioner som den integrerade utskriftsuppsamlaren och pappersladdning från framsidan. Detta förändrar utskriftsupplevelsen och ger användarna mer tid för kreativitet."

Med HP Designjet ePrint & Share (3)  skriver du ut där du befinner dig
HP Designjet ePrinter portfolio innehåller HP Designjet ePrint & Share, en webbtjänst du får tillgång till utan kostnad och som gör det enkelt att komma åt, visa och skriva ut stora dokument med hjälp av en Android eller Apple Tablet, smartphone, en bärbar dator eller en ePrinter pekskärm(3).

Tillsammans med HP Designjet ePrint & Share, erbjuder den webb-anslutna HP Designjet T920 och T1500 ePrintern användarna ett sätt att automatiskt spara kopior av utskrifter(3)  i det virtuella molnet.  Användare kan också maila utskriftsprojekt genom att bifoga en PDF eller annan utskriftsklar fil i ett e-postmeddelande(3). Kunderna kan sedan skicka filen till ePrinter adressen och få den utskriven direkt, utan att behöva öppna en applikation eller drivrutin.

"Genom kombinationen av HP Designjet T920 ePrinter och HP Designjet ePrint & Share kan vårt företag enklare samarbeta globalt och driva designprojekt med partners utan att behöva ta hänsyn till geografiska gränser," säger Muhannad El Midani, projektledare på SSH

Pris och tillgänglighet
• HP Designjet T920 och T1500 ePrinter serien förväntas vara tillgänglig i Sverige i juli. Ungefärligt ca pris från 31 100 kronor respektive 48 350 kronor exklusive moms(4)
• Genom att skapa ett konto på www.hp.com/go/eprintandshare är HP Designjet ePrint & Share tillgänglig utan extra kostnad för HP Designjet-kunder. Den mobila applikationen är tillgänglig via Google Play och Apples App Store.

Ytterligare information om HP Designjet sortiment finns på www.hp.com/go/DesignjetSpring2013 och www.hp.com/go/designjet. Produkt videor och uppdateringar finns på Facebook på www.facebook.com/HPdesigners, på Twitter på www.twitter.com/hpgraphicartsoch på YouTube på www.youtube.com/hpgraphicarts

Gunilla Lundqvist, Informationschef, HP Sverige
076-859 46 65, Gunilla.lundqvist@hp.com

För produkttester och bilder:
Daniel Larsson, Prat PR Porter Novelli för HP
070-475 52 20, Daniel.larsson@prat.se

www.hp.com/go/newsroom

Om HP
HP skapar nya möjligheter för teknik att ha en meningsfull inverkan på människor, företag, organisationer och samhälle. Som världens största teknikföretag erbjuder HP lösningar som spänner över utskrifts- och datorprodukter, mjukvara, tjänster och it-infrastruktur för att lösa kundernas behov. Mer information om HP (NYSE: HPQ) finns på http://www.hp.com.

(1)  The HP Designjet T920 and T1500 ePrinter series can print in as few as 21 seconds per A1/D size prints in economode, faster than the Canon iPF825, Canon iPF755, Epson SC-T5000 and SC-T7000. Comparison based on manufacturers’ published specifications of fastest-available print speeds.
(2)  Only HP Designjet T1500 series.
(3)  Requires an HP Designjet ePrint & Share account, internet connection to the printer, and connected internet-capable device. When using the HP Designjet ePrint & Share mobile app, a compatible Apple iOS or Android device and internet connection are required. Data or connection charges may apply. Print times may vary. Additional information is available at www.hp.com/go/eprintandshare.
(4)  Estimated U.S. street prices. Actual prices may vary.

This news release contains forward-looking statements that involve risks, uncertainties and assumptions. If such risks or uncertainties materialize or such assumptions prove incorrect, the results of HP and its consolidated subsidiaries could differ materially from those expressed or implied by such forward-looking statements and assumptions. All statements other than statements of historical fact are statements that could be deemed forward-looking statements, including but not limited to statements of the plans, strategies and objectives of management for future operations; any statements concerning expected development, performance, market share or competitive performance relating to products and services; any statements regarding anticipated operational and financial results; any statements of expectation or belief; and any statements of assumptions underlying any of the foregoing. Risks, uncertainties and assumptions include macroeconomic and geopolitical trends and events; the competitive pressures faced by HP’s businesses; the development and transition of new products and services and the enhancement of existing products and services to meet customer needs and respond to emerging technological trends; the execution and performance of contracts by HP and its customers, suppliers and partners; the protection of HP's intellectual property assets, including intellectual property licensed from third parties; integration and other risks associated with business combination and investment transactions; the hiring and retention of key employees; assumptions related to pension and other post-retirement costs and retirement programs; the execution, timing and results of restructuring plans, including estimates and assumptions related to the cost and the anticipated benefits of implementing those plans; the resolution of pending investigations, claims and disputes; and other risks that are described in HP’s filings with the Securities and Exchange Commission, including HP’s Annual Report on Form 10-K for the fiscal year ended October 31, 2012.  HP assumes no obligation and does not intend to update these forward-looking statements.

© 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. The only warranties for HP products and services are set forth in the express warranty statements accompanying such products and services. Nothing herein should be construed as constituting an additional warranty. HP shall not be liable for technical or editorial errors or omissions contained herein.