Animail

Nya HusdjursPanelen visar: Svenska husdjursägare planerar julfirandet efter sina husdjur - Var fjärde klär husdjuret i speciella klädesplagg och serverar husdjuret särskild mat över julen

Pressmeddelande   •   Dec 16, 2015 08:00 CET

Mer än hälften av svenska husdjursägare planerar sitt julfirande efter sitt husdjur. Och vi svenskar tar med våra hundar och katter på julresan. Det visar den nya undersökningen HusdjursPanelen genomförd av Animail, Nordens största djuraffär på nätet.

Våra husdjur är en viktig del i planeringen av vårt julfirande. Mer än hälften av husdjursägarna, 53 procent, uppger att de planerar julfirandet efter sina husdjur och endast åker till vänner och platser där husdjuret är välkommet alternativt ser till att hunden inte lämnas ensam. Endast 13 procent uppger att de inte planerar sitt julfirande efter sitt husdjur. Närmare var tredje husdjursägare, 34 procent, uppger att de inte firar jul borta.

Hundar och katter följer med på julresan – i bilen

En majoritet av husdjursägarna uppger att de tar med sig sitt husdjur när de reser bort över julen. Hela 64 procent tar oftast med sig husdjuret under julresan. 9 procent väljer att ibland ta med sig sitt husdjur på julresan. Endast 20 procent uppger att de aldrig tar med sig husdjuret på resan. 89 procent av husdjursägarna reser bort med bil.

Var fjärde husdjur kläs upp till jul- och nyårsfirandet

Undersökningen visar att hela 24,5 procent av husdjursägarna alltid eller ibland klär sitt husdjur i ett speciellt klädesplagg eller accessoar när det är dags att fira jul eller nyår. Dock visar undersökningen att hela 68 procent väljer att inte klä upp husdjuret i något speciellt klädesplagg eller en accessoar i samband med jul- och nyårsfiranden.

De flesta husdjursägare, 96 procent, uppger dessutom att husdjuret alltid eller ibland är med vid själva julfirandet. Endast 2 procent av husdjursägarna säger att husdjuret aldrig får vara med under själva julfirandet.

2 av 5 serverar hunden och katten särskild mat över jul

Undersökningen visar att 40 procent av husdjuren alltid eller ibland serveras annan mat än den vanliga över jul. Lika många väljer att inte servera husdjuret någon annan mat än den vanliga djurmaten under jul. Var femte husdjursägare uppger att de sällan serverar sitt husdjur en annan typ av mat än den vanliga.

Var fjärde husdjursägare, 27 procent, uppger att de alltid eller ofta oroar sig för om det är bra att låta djuret äta en annan typ av mat över jul. Närmare hälften, 48 procent, säger sig inte alls oroa sig för vad de serverar husdjuret.

- Vi vill ofta ge våra hundar en godsak eller munsbit och särskilt i högtider där maten är i fokus. Vad många inte tänker på är att vissa födoämnen är direkt skadliga för våra husdjur och kan, om husdjuret får i sig en alldeles för stor mängd, faktiskt leda till dödsfall. Informera därför de övriga i familjen och de vänner du firar jul med om detta så att ingen olycka sker. Säkerställ även att födoämnen som är skadliga, exempelvis choklad, inte finns inom räckhåll för ditt husdjur. Skulle olyckan vara framme, tveka inte att kontakta närmaste veterinärklinik, säger Karl Prytz, VD för Animail.

För mer information om undersökningens resultat samt för att finna mer grafik, vänligen besök: www.husdjurspanelen.se samt Animails pressmeddelande på MyNewsdesk

Om undersökningen

HusdjursPanelen är en återkommande webbaserad undersökning som genomförs av Animail och som avser att utröna svenskars kunskap, inställning och relationer till sina husdjur. 2,5 miljoner svenskar äger minst ett husdjur.

Den senaste HusdjursPanelen från Animail genomfördes i slutet av november med 1009 husdjursägare i hela Sverige. Av dessa är 42 procent hundägare, 31 procent kattägare och 25 procent både hund- och kattägare. 1 procent äger en annan typ av husdjur.

Bra länkar

Animail

HusdjursPanelen

Veterinärkliniken Anivet

För ytterligare information vänligen kontakta:

Karl Prytz VD, Animail

Epost:karl.prytz@animail.com

Mobil: +46 765 260 066

Animail är Nordens största djuraffär på nätet. Målsättningen är att erbjuda kunderna ett heltäckande sortiment av foder och tillbehör för alla husdjur, med snabb, enkel och säker leverans ända fram till dörren. Animail arbetar också för att sprida kunskap om husdjur, i frågor som skötsel, träning, kost och hälsa. Målgrupperna är alla ägare av husdjur som vill ge sina husdjur det bästa samtidigt som de förenklar sin vardag.

Animail grundades år 2007 och var först i Sverige med att erbjuda djurmat på nätet. Huvudkontoret ligger i Skarpnäck söder om Stockholm. Animail har verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Animail driver även veterinärkliniken Anivet. Se www.animail.se