STEMMER IMAGING AB

Nya industriella GigE- och USB-kameror från IDS med hög upplösning

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2010 12:00 CET

Den tyska kameratillverkaren IDS släpper två nya kameror med hög upplösning i samband med branschens största mässa ”Vision 2010” i Stuttgart. De nya modellerna UI-2280 och UI-6280 är bestyckade med en CCD-sensor från Sony (ICX-655) som har en upplösning på fem megapixel. Formatet är 2/3” och tack vare en snabb elektronisk slutare kan även mycket snabba objekt fångas utan rörelseoskärpa. USB-versionen levererar 6,5 bilder per sekund, medan GigE-versionen klarar en bildtakt på upp till 10 bilder per sekund.

De nya kamerorna finns i ett flertal olika versioner, färg/svartvitt, IP67-klassificerad kamerahus för dammiga och våta miljöer samt med olika typer av optiska filter. Den höga upplösningen på fem megapixel, ”global shutter” och hög bildtakt gör UI-2280 och UI-6280 lämpliga för de mest krävande applikationer inom maskinseende och bildbehandling.

Den stora CCD-sensorn har hög ljuskänslighet och de relativt stora pixlarna gör det enkelt att hitta lämpliga kameraobjektiv ur standardsortimentet. Specialoptik med extremt hög upplösning som ofta behövs för att göra små högupplösta sensorer rättvisa är inte nödvändigt i detta fall.

Dessa kameror baserade på ICX-655 passar även perfekt till mikroskopapplikationer. Upplösningen är fyra gånger högre än hos den populära ICX-285 som idag sitter i många kameror på mikroskop. En ersättare som lyfter applikationen till nya nivåer.

Om IDS
Med en historia av 14 år med framgång är IDS GmbH idag en ledande tillverkare av industriella digitala kameror och ”frame grabbers”. Visionen är att utveckla, tillverka och distribuera industriella komponenter för maskinseende och intelligent övervakning med fokus på pris, prestanda och maximal användarvänlighet. Framgången påvisas av över 200 000 ”frame grabbers” och 140 000 USB- och GigE kameror som är i bruk i världen idag.

Parameter AB är ett privatägt företag. Företaget startade 1968 och är idag verksamma i hela Norden, de Baltiska länderna och Polen.
Parameter tillhandahåller innovativa produkter och lösningar från flera av världens ledande företag inom områdena imaging (machine vision), optronik och nano-positionering.
Med fem kontor i fyra länder arbetar vi nära kunden, steg för steg och med framtiden i sikte.