Awapatent

Nya internationella villkor på väg: Amerikanska företag kan stjäla svenska varumärken

Pressmeddelande   •   Okt 30, 2003 08:37 CET

Amerikanska företag kan stjäla svenska varumärken. Det blir en följd av att USA på söndag skriver under det så kallade Madridprotokollet. Få svenska företag känner till det nya hotet. Den andra november undertecknar USA FN:s konvention om internationella varumärkesansökningar, det så kallade Madridprotokollet. Därmed blir det betydligt enklare och billigare för amerikanska företag att söka varumärkesskydd i Europa. En flod av ansökningar är att vänta. Och därmed uppstår ett helt nytt hot mot svenska varumärken. - Mängden ansökningar från USA blir ett problem därför att svenska företag inte är vana att bevaka sina rättigheter. Den uppgiften har legat på Patent- och Registreringsverket. Men snart försvinner PRV:s förprövning samtidigt som ansökningarna väntas öka kraftigt. Det är få företag som förstått konsekvenserna, säger Stefan Hjelmqwist, marknadschef på Awapatent. I värsta fall kan ett företag helt förlora rätten att använda sitt varumärke. Ett redan registrerat varumärke kan exempelvis registreras på nytt av ett amerikanskt företag som vill in på den europeiska marknaden. Om den rättmätiga ägaren inte invänder mot en sådan ansökan, som behandlas av den europeiska varumärkesmyndigheten OHIM i Alicante, kan det amerikanska företaget börja använda varumärket. Efter fem år har den ursprungliga ägaren av varumärket förlorat sin ensamrätt. - Svenska företag måste mer aktivt bevaka de varumärken som registreras av OHIM. Slarvar man med denna bevakning är risken stor att man förlorar sina rättigheter. Immateriella värden på miljontals kronor står på spel, konstaterar Stefan Hjelmqwist, marknadschef på Awapatent. För ytterligare information: FN:s konvention om varumärkesansökningar (Madridprotokollet): www.wipo.int/madrid/en/ EU:s myndighet för varumärkesansökningar (OHIM): www.oami.eu.int/ Stefan Hjelmqwist, marknadschef, Awapatent AB Telefon: 040-98 51 60, mobil: 0708-86 87 97 E-post: stefan.hjelmqwist@awapatent.com Bilder och övrig pressinformation gällande Awapatent finns på:http://www.awapatent.com/SE Awapatent AB är Europas näst största konsultföretag inom immaterialrätt (patentfrågor, design, varumärkesskydd), IT-juridik och biorätt. Awapatent har cirka 280 anställda och omsatte 399 MSEK under 2002. Kunder är bland andra svenska och utländska industriföretag. Huvudkontoret ligger i Malmö.