Nordic Hotels

Nya isupplevelser från ICEHOTEL på Nordic Sea Hotel

Pressmeddelande   •   Mar 08, 2006 16:34 CET

Med början i mars kommer man på Nordic Sea Hotel kunna få uppleva mer av den kristallklara isen från Torne Älv i Jukkasjärvi. Isskulptering, ismeny och personlig guide i ABSOLUT ICEBAR är nya aktiviteter som erbjuds.

Världens första permanenta isbar ABSOLUT ICEBAR STOCKHOLM öppnade 2002 på Nordic Sea Hotel och har sedan dess skördat stora framgångar såväl nationellt som internationellt. Nu blir det en fortsättning då Nordic Sea Hotel och ICEHOTEL tillsammans satsar på fler isupplevelser i centrala Stockholm. Isskulptering, ismeny och personlig guide i samband med besök i ABSOLUT ICEBAR är nya aktiviteter som kommer att finnas på Nordic Sea Hotel från och med i mars 2006. Isen kommer naturligtvis från Torne Älv i Jukkasjärvi.

Isskulpteringen innebär att deltagarna får låna isverktyg för att själva mejsla ut sitt iskonstverk i is under vägledning av en professionell konstnär från ICEHOTEL. ”Ingenting är omöjligt när det kommer till is, säger Erik Marklund, iskonstnär och isambassadör för ICEHOTEL. Den kristallklara isen är fascinerande med sin fantastiska kvalitet och känsla.”

I loungen på Nordic Sea Hotel kan du avnjuta en ismeny med smak av Lapplands klara sjöar och djupa skogar serverat på is från Torne Älv. På menyn finns:

Löjrom med mandelpotatisplättar, rödlök och creme fraiche, serverad på istallrik (155:-)

Grillad souvas- lättrökt ren med syrlig vaniljsky, selleripuré, skogssvamp och svartpepparlingon i isglas (305:-)

Punschmarinerade hjortron med vaniljglass, serveras i isskål (105:-)

Man kommer även att kunna kombinera sitt besök i ABSOLUT ICEBAR STOCKHOLM med en personlig guide, vilket är ett utmärkt sätt att få hela historiken kring det mytomspunna ICEHOTEL och dess förvandling från en galen idé till att bli en världsattraktion.

”Efter stora framgångar med ABSOLUT ICEBAR känns det som ett bra nästa steg att kunna erbjuda fler upplevelser i is och en naturlig fortsättning på vårt vattentema på Nordic Sea Hotel, säger Anders Johansson, VD för Nordic Sea Hotel.”

För mer information och bilder kontakta:

Mari-Linn Stenlund, PR ansvarig Nordic Light Hotel, 08-505 632 53, 070 826 29 51
marilinn.stenlund@nordichotels.se

Erik Marklund, Is Ambassadör ICEHOTEL, 070-630 31 11, erik@icehotel.com

Agnetha Lund, Director, ICEBAR International, ICEHOTEL AB, +46 (0) 70 668 04 06, Email: agnetha.lund@icehotel.com