CLM Kommunikation

Nya jobbsökprocesser kommer skapa ett starkare Sverige

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2009 15:50 CEST

En undersökning gjord av CLM Kommunikation, som äger jobbportalerna Workshopping.com och Jobbtorget.se, visar att jobbsökande blivit mycket bättre på att använda sig av webbadministrerade verktyg för att hitta ett nytt jobb. Slutsatsen är att utvecklingen av dessa matchningsfunktioner leder till att jobbsökprocessen bara blir bättre. Detta leder i sin tur till att rätt person, oftare än tidigare, hamnar på rätt plats.

- Det är stimulerande att få bekräftat att gammal som ung får en ärlig chans att hitta ett jobb som passar. Det finns en hel del spetskompetens som nu kan filtreras fram till en intervju och det kan bli bra för hela landet när konjunkturen väl vänder, säger ägaren Micael Wiking.

Olika gallringsfunktioner gör att både arbetsgivare och arbetstagare numera har lättare att hitta varandra. Generellt använder de jobbsökande sig av sektorspecifika matchmailfunktioner samt en välskriven cv som skickas både till rekryterare och i förväg utvalda personer på intressanta företag.

- Både företag och rekryterare har på ett positivt sätt ändrat förutsättningarna då de blivit mycket bättre på att kommunicera sina kravprofiler. Det är därför sannolikt att tro att stora delar av näringslivet kommer utvecklas på ett mer dynamiskt sätt då rätt person fått rätt jobb. Spetskompetens på rätt plats skapar spännade affärsmöjligheter vid en gynnsammare konjunktur och det gynnar hela samhällsstrukturen, avslutar Micael Wiking.

...........

Jobbportalerna:

Workshopping.com - en global jobbportal som sammanställer, betygsätter, rankar och informerar om marknadens aktörer både i Sverige och utomlands inom segmenten: arbetsförmedling, rekrytering, bemanning och "headhunting".
Google pagerank: 6

JobbTorget.se - presenterar över 100 svenska arbetsförmedlare i en översikt samt i olika sektorer.
Google pagerank: 6

Jobbportalerna har tillsammans med ett nätverk av jobbloggar drygt 1,5 miljoner besökare på årsbasis och genererar 4 miljoner impressions under perioden.

Exempel på bloggar i nätverket:

jobbtorget.wordpress.com
hittajobb.blogspot.com