CAMPUS ÅRE

Platser kvar för karriärmöjligheter i Åre

Pressmeddelande   •   Jun 30, 2011 14:48 CEST

Platser kvar
Det finns fortfarande möjlighet att skapa sig en ny yrkeskarriär genom börja på yrkeshögskola i höst och utveckla sina kunskaper i ledarskap, mötesdesign och revenuemanagement

Det finns platser kvar vid Campus Åre och det går att söka hela sommaren.

Ämnen som mötesdesign, mötesfacilitering, revenuemanagement, ledarskap, projektledning syftar till att ge studenterna redskap för att utveckla och leda konferenser eller restauranger.

En Conference Manager blir proffs på att skapa möten givande mellan människor, en Conference Manager hyr inte ut enbart konferensstolar utan har en helhetssyn och designar möten enligt kundens behov.

En Restaurant Manager ser möjligheterna hos personalen, känner gästernas behov och får redskap för att leda verksamheten framåt.

Det är yrkesutbildningar som är utvecklade i nära samverkan med företag och näringsliv. Det betyder att den yrkesroll som utbildningen syftar till bygger på efterfrågade behov och kompetens.

- Vi har utvecklad dessa utbildningar i dialog med Villa Tottebo, Werséns, Tott Hotell, Holiday Club, Copper Hill och Fjällgården men vi har också stöd från Kurort Varberg, Spa Sunne, Åre Företagarna och intressenter i regionen - det gör att vi kan erbjuda studenterna fantastiskt spännande praktikplatser och givande kontaktnät, berättar Kicki Eriksson rektor vid Campus Åre.

- Utbildningarna fyller ett tomrum genom att skapa nya yrkesroller och karriärmöjligheter, tror Sture Karlsson utbildningsledare vid Campus Åre. Man måste bli duktigare är sina konkurrenter på att få gäster, behålla gäster och öka sin intäkter. De som inte har utbildning och kompetens att hantera efterfrågan och kan möta konkurrensen effektivt hamnar ohjälpligt efter. Det är kanske inte en fortsatt framgångsväg att ta folk "direkt från gatan" för att möta den internationella konkurrensen

Utbildning och kompetensutveckling i Åre kommun

Vid Campus Åre LärCentrum genomförs yrkes- och universitets utbildningar inom turism, upplevelser och äventyr. Några utbildningar är till stor del är förlagda i fjäll och natur.

Campus Åre LärCentrum erbjuder möjligheter till studier och kompetensutveckling i samverkan med olika universitet och utbildare. Här finns datorer, studierum och telebildstudios som resurs för distansstudier. Här kan man studera i lugn och ro samt genomföra tentamen.

Under hösten 2011 finns på Campus Åre LärCentrum fyra yrkeshögskoleutbildningar med ca 100 studenter. Två universitetsutbildningar med drygt 75 studenter och drygt 50 distansstudenter samt studenter som studerar på komvux

Campus Åre LärCentrum drivs av Åre kommun

Sture Karlsson