IFS

Nya komponenter för försvarsmaterieltillverkare i IFS Applications

Pressmeddelande   •   Nov 20, 2003 10:21 CET

IFS fortsätter att utveckla IFS Applications för försvarsindustrin. Tillverkare av försvarsmateriel som använder IFS Applications kan producera effektivt i enlighet med principerna för ”Lean Manufacturing” och samtidigt ha full kontroll över att verksamheten drivs i enlighet med de komplexa avtal och regelverk som gäller för branschen.

– Vår nya lösning för försvarsindustrin ger kunderna det de behöver bäst – möjligheten att frigöra kapital och sänka kostnader samtidigt som de följer regelverken, säger Michael Nordin, vd för IFS North America. Försvarsmaterielleverantörer får en unik lösning för att kunna effektivisera sin tillverkning av anpassade produkter till kunder som kräver konkurrenskraftiga priser, hög kvalitet och säkra leveranser. De nya delarna är baserade på vår komponentarkitektur. Det betyder att den fungerar tillsammans med IFS Applications övriga standardkomponenter och enkelt kan samverka med andra system.

IFS nya komponenter för försvarsindustrin ger följande fördelar:

* Bättre överblick över kontrakt med avancerad hantering specifik för förvarsmaterieltillverkarnas komplexa behov.
* Bättre spårbarhet och hantering av underleverantörer med projektstyrt lager som innefattar projektpeggning och "borrow/payback"-funktionalitet.
* Förbättrad kostnadskalkylering för utbyte av material mellan projekt med "borrow/payback"-funktionalitet.
* Förbättrad spårbarhet av varianter.

Flyg och försvar är en av de branscher som IFS satsar mest på och IFS Applications har avancerad funktionalitet för förvarsindustrins höga krav. Funktioner för projektstyrning och konstruktion, t ex "Product Data Management", PDM, är utvecklade för att följa försvarsmyndigheternas regelverk. Det blir också viktigare att stödja den långa livscykeln för försvarssystem. Förvarsindustrin blir alltmer involverad i underhåll och reservdelslogistik för de system som levereras och de data som behövs för detta föds redan när produkterna utvecklas och tillverkas.

IFS kunder inom flyg- och försvarsindustrin inkluderar Lockheed Martin, General Dynamics, BAE SYSTEMS, Saab Bofors Dynamics, Saab Aerospace, GE Aircraft Engines, L3 Communications, Derco Aerospace, Conax, Gables Engineering, Hawker Pacific, Bofors Defense och Bristow Helicopter.

En fullständig pressrelease finns på www.ifsworld.com

Om IFS och IFS Applications
IFS utvecklar och levererar komponentbaserade affärssystem för medelstora till stora företag och organisationer. IFS Applications, som implementeras steg för steg, är baserad på webb- och portalteknologi. Lösningen innehåller mer än 60 komponenter för tillverkning, företagets värdekedja (SCM), kundrelationer (CRM), service- och tjänsteproduktion, ekonomi, produktutveckling, underhåll och personaladministration. IFS erbjuder sina kunder ett enklare och öppnare alternativ.

IFS är en av de stora affärssystemsleverantörerna i världen, har 3000 anställda, försäljning i 45 länder och mer än 350 000 användare världen över. Företagets aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (XSSE: IFS).
För mer information, besök vår webbplats på www.ifsworld.com

För ytterligare information, kontakta:
Manni Svensson, Informationschef, IFS
Tel: 08-58 78 45 00