Pilz Skandinavien K/S

Nya konfigurerbara styrsystem PNOZmulti från Pilz - nästa generation PNOZmulti 2

Pressmeddelande   •   Aug 10, 2012 11:35 CEST

Det nya med PNOZ m B0 är utvidgningar med I/O-moduler på den högra sidan, vilka både kan användas som in- och utgångar. Användarna kommer således att kunna dra nytta av ytterligare flexibilitet vid projekteringen. Med sin bredd på bara 45 mm sparar basenheten PNOZ m B0 plats i kopplingsskåpet och erbjuder dessutom en inbyggd, upplyst display med individuella kundtexter, vilken således möjliggör en snabb drifttagning samt dessutom diagnostik. Det nya styrsystemet PNOZmulti 2 kommer till användning för säkerhets- och standardtillämpningar i alla branscher inom maskintekniken.

Basenheten PNOZ m B0 innefattar sammanlagt över 20 säkra ingångar, varav upp till åtta stycken kan konfigureras som standardutgångar. Fyra säkra halvledarutgångar samt fyra säkra testpulsutgångar, varav upp till fyra stycken kan kan konfigureras som standardutgångar, finns tillgängliga. Därmed krävs det färre enhetstyper, så att kostnaderna för maskinvara och lagerhållning kan minimeras.

PNOZ m B0 kan utvidgas med högst två I/O-moduler. Dessa tillhandahåller sammanlagt 16 ingångar och 8 halvledarutgångar. Det nya konfigurerbara styrsystemet är lämpligt för tillämpningar upp till och med SIL CL 3 och PL e.

Såsom vid alla enheter i produktfamiljen PNOZmulti kan samtliga erfordrade säkerhetsfunktioner även på den nya basenheten tas fram direkt på ett enkelt sätt med hjälp av programvaruverktyget PNOZmulti Configurator på en persondator. Även urvalet och konfigureringen av expansionsmodulerna sker enkelt via PNOZmulti Configurator. Således kan tid sparas och projekteringskostnader minskas.

Det konfigurerbara styrsystemet PNOZmulti som bjöds ut på marknaden år 2002 kan användas som säkerhetsstandard över hela världen för alla maskintyper, då det möjliggör ett flexibelt och individuellt urval av ytterligare säkerhetskomponenter för användarna. Det konfigurerbara styrsystemet är flerfunktionellt, fritt konfigurerbart och övervakar säkerhetsfunktioner såsom t.ex. nödstopp, skyddsgrindar eller ljusbommar.

Pilz på Scanautomatic mässan i Göteborg, 9-11 oktober: Monter B08:52

Pilz Skandinavien K/S

Pilz Skandinavien är ett dotterbolag till Pilz GmbH & Co., som med mer än 1 500 medarbetare över hela världen är ledande inom säker automationsteknologi. Huvudkontoret i Tyskland och de 28 dotterbolagen som finns på alla kontinenter har försäljning och ger applikationslösningar på plats. Produkterna omfattar kontroll- och övervakningsreläer, säkerhetsreläer, programmerbara styrsystem, säkra BUS-system, sensorer, ljusridåer/ljusbommar, mekaniska säkerhetsbrytare, operatörspaneler, textdisplayer och servolösningar.

Utöver komponenter erbjuder Pilz också ett brett urval av servicetjänster. Dessa omfattar bl.a. rådgivning, utveckling och utbildning. Pilz kan bl.a. hjälpa till med att utforma kursprogram för ett företags medarbetare eller utföra maskinsäkerhets-/riskbedömningar, säkerhetskoncept/-design och CE-märkningar.

Önskas ytterligare information är ni välkomna att kontakta Pilz Skandinavien K/S. Telefon: +46 (0)300 139 90, e-mail: pilz.se@pilz.dk