Anders Anderson Media

Nya, lättare, säkrare och miljövänligare sätt för taxfreehandel

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2013 09:32 CEST

Duty free world online är ett svenskt företag som infört ett nytt och hållbart sätt att shoppa i taxfree butiker jorden runt. Det hela började redan 2011 med en idé om att skapa en plattform som skulle tillåta resenärer runt om i världen att handla i taxfree-butiker på nätet och samtidigt minska deras påverkan på miljön. Dutyfreeworldonline.com är en webbaserad plattform som nu erbjuder ett innovativt, lätt, säkert och miljövänligt sätt att köpa taxfreevaror på.

Alla vet att bruk av fordon släpper ut växthusgaser i atmosfären. Flygplan är ett av de transportmedel som förorenar mest då de är närmare till ozonskiktet under drift. Ironiskt nog är ett av de enklaste sätten att minska mängden utsläpp från flygplan att sluta föra tullfria inköp ombord. Till exempel kommer en passagerare som reser från Stockholm till New York bidra med ytterligare 7,8 kilo koldioxid i atmosfären om han tar med sig ett genomsnitt av 3 kilo tullfria varor ombord. Genom att inte föra med denna extra vikt minskar han vikten på flygplanet, som i sin tur gradvis minskar mängden och kostnaden av bränsle som behövs under flygningen vilket i sin tur resulterar i en lägre volym av koldioxidutsläpp. Så enkelt är det!

Dutyfreeworldonline.com använder detta enkla faktum för att skydda miljön. Plattformen tillåter resenärer att uppleva ett lätt, enkelt och bekvämt sätt att taxfree shoppa på. Allt man behöver göra är att lägga sina beställningar via vår plattform och sedan hämta dem i arrival shops vid slutdestinationen. Resenärerna tycker om att inte behöva bära tullfria varor hela vägen till slutdestination och eftersom mindre brandfarliga vätskor förs ombord förbättras även flygsäkerheten ombord. Idag har 60 internationella flygplatser dessa arrival shops i sina ankomst hallar, målet är att alla flygplatser skall inrätta arrival shops, vilket gör det mycket enkelt att njuta av handla och samtidigt göra en positiv skillnad för miljön.

Webbplatsen tillhandahåller även andra tjänster för resenärens bekvämlighet: den har en lista av flygplatser och butiker, de topp 10 bästa produkterna från olika kategorier, en katalog av 220 internationella flygbolag, en valuta omvandlare tillsammans med Forex Market nyheter, bloggen, världstider, och en CO2-kalkylator som visar resenärer den exakta mängden tillryggalagda kilometer och CO2 utsläpp från deras resande. Med andra ord, det mesta som har med resor och taxfree varor att göra. Dutyfreeworldonline.com jobbar ständigt mot säkrare flygningar, hållbar utveckling och en bättre och renare värld.

"Vi bryr oss om alla resenärer som flyger internationellt, miljö och människor runt omkring oss. Vår förhoppning är att det ska finnas arrival shops för tullfria inköp på varje flygplats för våra resenärer vilket just nu inte tillåts inom EU. Vi hoppas även att resenärer runt om i världen kommer att bidra till att minska deras CO2 utsläpp genom att inte föra med sig brandfarliga vätskor ombord. På detta sätt underlättar de säkerhetsåtgärder ombord samtidigt som de skyddar sig själva, deras medresenärer och miljö. Vilken värld vi väljer att lämna till nästa generation är kärnintresset av vår miljöstrategi "- Jan Forsberg, VD.