TEBAB

Nya leveransbestämmelser i Lastbilsbranschen – LFG10

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2009 14:40 CET

Omarbetningen har varit grundligt och omfattande vilket lett till åtskilliga ändringar. Bland nyheterna märks framförallt att branschen vill främja seriöst orderläggande genom att införa en förskottsbetalning vid order på 10% av priset.

Andra nyheter är 30 dagars betalningsvillkor samt ömsesidiga vitesregler vid förseningar.

Leveransbestämmelserna är framtagna i syfte att underlätta affärer i branschen genom att tillhandahålla balanserade villkor samt att öka konkurrensen genom ökat fokus på innehåll och pris.

Avtalet finns att ladda hem kostnadsfritt på www.lastfordonsgruppen.se.

För ytterligare information, kontakta Robert Kingfors, Lastfordonsgruppen, på telefon 08-782 09 64 eller lfg@teknikforetagen.se eller Björn Forssell, MRF, på telefon 08-701 63 13 eller bjorn.forssell@mrf.se.

Lastfordonsgruppen
är en sammanslutning inom Teknikföretagens Branschgrupper som samlar de flesta och största lastbilspåbyggarna i Sverige. Det är påbyggnaden som skapar värde av ett chassi. Lastfordonsgruppen (LFG) är ett språkrör för branschen mot myndigheter, tillverkare, lagstiftare och branschkollegor. LFG bildades 1961 och har 58 medlemmar över hela Sverige. Mer om LFG på www.lastfordonsgruppen.com

MRF – Motorbranschens Riksförbund
är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har ca 1200 medlemsföretag i Sverige, dessa omsätter över 100 miljarder kr/år. Mer om MRF på www.mrf.se