Hushållningssällskapet

Nya maskiner och nypotatis på Borgeby Fältdagar

Pressmeddelande   •   Mar 20, 2012 14:00 CET

Årets nyhet bland maskindemonstrationerna på Borgeby Fältdagar är potatismaskiner. Mässarrangören lovar det senaste inom både sättning och upptagning.

I början av mars sattes årets första potatis i Skåne. Så fort jorden reder sig kommer det även att sättas på Borgeby-fältet. Potatismaskiner plockar sedan upp dem på mässan som i år äger rum den 27- 28 juni. Möjligheten att se de senaste lantbruksmaskinerna i praktiskt arbete är ett uppskattat inslag. Demonstrationerna drar överlägset mest publik varje år. Rådgivare från HIR Malmöhus kommenterar de olika ekipagen på plats.

– Det är maskinvisningarna som gör vår mässa så unik och skiljer sig från många andra mässor, säger Karin Håkansson, mässansvarig för Borgeby Fältdagar. Här står maskinerna inte bara stilla i montrarna, utan här är liv och rörelse hela tiden. Besökarna kan själva jämföra resultatet mellan olika fabrikat.

Potatis är en mycket intressant gröda, både ur odlings- och företagssynpunkt. Under en och en halv timme, båda mässdagarna, visar vi den senaste tekniken inom potatisodling.

Många maskiner
Godbitarna från förra året finns kvar. Borgeby Fältdagar bjuder på hela maskinkedjan för vall samt för jordbearbetning och sådd. Imponerande tröskor visar sin kapacitet i höstrybs innan jordbearbetningen. Växtskyddssprutor kommer också att köra i en speciell hinderbana.

– De här visningarna varar bara i cirka 40 minuter. Högt tempo och mycket fakta på kort tid för att få en bra överblick. Vi vill ha det så. Besökarna ska hinna med allt det andra som finns på mässan också, förklarar Karin Håkansson.

Exakta tider för maskindemonstrationerna kommer att finnas på Borgeby Fältdagars hemsida och i programtidningen längre fram.

För mer information, kontakta:
Jan-Ola Andersson, potatisrådgivare HIR Malmöhus, tel. 046 - 71 36 14
Karin Håkansson, mässansvarig Borgeby Fältdagar, tel. 046 - 71 36 11

Borgeby FältDagar i Skåne
2-dagars mässa i fält. Den naturliga mötesplatsen för professionella lantbrukare i norra Europa. Nya grödor, nya demoodlingar och nya maskinkoncept utvecklar mässan varje år. Huvudarrangör är HIR Malmöhus, ett expansivt konsultföretag inom lantbruk och trädgård. Medarrangörer är Hushållningssällskapen i Kristianstad och Malmöhus, Lantmännen, Väderstad, Yara samt Färs och Frosta Sparbank. Läs mer på www.borgebyfaltdagar.se och www.facebook.com/borgebyfaltdagar