Stress Ner

Nya matovanor

Pressmeddelande   •   Jan 05, 2018 09:20 CET

Nytt år betyder nya tag och inte sällan löften om att leva ett bättre liv. ”Här ska det stressas mindre.” ”Här ska det rensas i kylskåpet.” ”Här ska det hållas igen på choklad.” ”Här ska det tränas.” Sådana här och liknande utfästelser gör vi till oss själva.

Ambitionerna är ofta högt satta och när vardagens krav och tempo är tillbaka är det lätt att falla in i sina gamla vanor. Den som inte håller sina löften blir besviken, inte minst på sig själv, och inte sällan slutar det med att man ger upp alla försök till att leva mer hälsosamt.

Istället för att göra långa listor med allt du ska och inte ska göra – lägg till något nytt, bättre. Det är oftast mycket lättare att ta till sig nya enkla vanor än att bryta med de gamla. Små steg och små förändringar ger oftast ett bättre resultat på lång sikt – eftersom de blir till nya, goda vanor.

Lägg till två nya vanor 2018:

• -Ät en frukt om dagen. Gärna på eftermiddagen. Kanske blir du mindre sugen på kakor och annat sött efter det? Fundera på om sötsuget måste tillfredsställas på exakt samma sätt som förra året, eller om du kan göra ett bättre val.
  • -Gå en promenad om dagen. Kort eller lång. En runda runt kvarteret är också en runda. Tacka dig själv för varje promenad istället för att notera dem som inte blev av. Varje dag är du värd en ny promenad, oavsett hur långt du gick igår.

Vill du lära dig mer om hur du bryter ovanor och skaffar nya vanor när det gäller stress, kost och hälsa? Då finns det mer att läsa i vår bok Matovanor. Den hittar du i nätbokhandeln, till exempel här: https://robild.se

God fortsättning!
Eva och Mette

Stressa Ner-krönikorna skrivs av naturläkare Mette Bohlin och journalist/författare Eva Robild. De har tillsammans skrivit böckerna Stressa Ner, Tonårsboken, MatOvanor samt Örtte & Huskurer, fyra böcker för ungdomar på lättläst svenska samt E-böcker på temat Tankar om, t ex Tankar om Stress, Tankar om Självkänsla. Dessutom finns ljudboken Stressa Ner med avspänningsövningar. Mette och Eva föreläser tillsammans och var för sig på företag och skolor. Mette håller även kurser i yoga, meditation och djupavslappning. Mer info på www.stressaner.se. Böckerna säljs i bokhandeln samt via www.robild.se