GoS Watches - Gustafsson o Sjögren AB

Nya möjligheter att skräddarsy Sveriges mest exklusiva armbandsur

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2018 20:07 CET

Gustafsson & Sjögren tillverkar exklusiva armbandsur med stort hantverksinslag av både urmakeri och stålsmide eftersom det är ett samarbete mellan urmakaren Patrik Sjögren och knivsmeden Johan Gustafsson. Klockorna från GoS har haft handtillverkade uppdragskronor i damaskerat stål ända sedan starten för drygt 10 år sedan. Sarek-kollektionen introducerade en ny uppdragskrona 2016 vilken var inspirerad av former från vikingasvärds handtag. Denna design har nu vidareutvecklats till en handtillverkad krona och är en viktig del i Vikingaklockan Väring som premiärvisades under Baselworld 2018. Materialet är rostfritt damaskerat smål som smitts till en mönstertäthet med linjer som är tunnare än de i ett fingeravtryck.

GoS klockarmband tillverkas normalt i älgskinn av högsta kvalitet. Sarek-kollektionens kvaliteer som kostymklocka kommer fram på ett bättre sätt med ett avsmalnande armband och i en skinnkvalitet som har mer lyster. GoS erbjuder nu ytterligare möjligheter att skräddarsy klockan med både andra läderkvalitet men också en söm i matchande eller kontrasterande färg. Till detta armband levereras ett Schweiztillverkat viklås i rostfritt stål och absolut högsta kvalitet. Viklåsets eleganta konstruktion är väl beprövad av marknadens mest exklusiva klockmärken.

Sarek Akka på Johan Gustafssons städ

En specialtillverkad version av Sarek Akka är den första GoS-klockan som utrustats med dessa nya detaljer.

Sarek Akka har också en handgravyr på glasringen. Det är en s.k scrollgravyr och är ett verk av den svenske Fabbri-mästaren Stanley Stoltz.

Sarek med uppdragskrona i damaskerat stål Närbilden visar det böljande mönstret i den handskulpterade uppdragskronan.

Foto: Johan Annerfelt

GoS tillverkar exklusiva armbandsur med inspiration från svenskt hantverkstradition, historia och natur. GoS är det enda klockmärket som har egen tillverkning av mönstersmitt stål och vår kompetens inom området har gett oss den inofficiella titeln "Kings of Damascus steel in Horology". Varje klocka från GoS är unik och vi erbjuder kunder möjligheten att skräddarsy delar, framförallt mönster och färg av urtavlan.