Nokian Tyres

​Nya Nokian NTR 74S - Slitstarkt och pålitligt däck för yrkesbruk

Pressmeddelande   •   Aug 13, 2015 13:21 CEST

Nya Nokian NTR 74S

Slitstarkt och pålitligt däck för yrkesbruk

Nyheten från Nokian Heavy Tyres, Nokian NTR 74S, ger stabila köregenskaper i alla väderförhållanden året runt. Däcket är optimerat för släpvagnar och för körning på huvudvägar, men kan även användas som framdäck. Nokian NTR 74S har märkningen 3PMSF och är ett slitstarkt och ekonomiskt däck för varierande förhållanden i Norden, Centraleuropa och Ryssland.

Slitstarka Nokian NTR 74S har ett robust mönster med fyra kraftiga zig-zag-spår. Ny typ av mönsterspår garanterar bra slitageform, vilket gör att däcket fungerar pålitligt även när det är slitet. Däckets robusta skuldror förbättrar slitstyrkan i krävande förhållanden som sliter på däck. Dessutom minskar zig-zag-spåren risken för att stenar fastnar i spåren, vilket minskar risken för däckskada.

Lamellerna i mitten av mönstret har samma form som zig-zag-spåren. Lamelleringen ger bra grepp rakt fram och sidleds, vilket förbättrar däckets pålitlighet i alla väderförhållanden. Den av Nokian Tyres utvecklade och patenterade slitagevarnaren (Driving Safety Indicator, DSI) ökar säkerheten och underlättar kontrollen av mönsterdjupet. Den visar med tydliga siffror hur många millimeter av mönsterdjupet som finns kvar i däckets huvudspår.

Nokian NTR 74S ger säkerhet året runt. Utöver märkningen M+S, som visar att däcket ger bra vintergrepp, har däcket även märkningen 3PMSF, eller snöflingesymbolen. Snöflingesymbolen visar att däcket klarar av krävande snöförhållanden.

Nokian NTR 74S är även ett ekonomiskt val. Däcket har lågt rullmotstånd, vilket minskar bränsleförbrukningen. Däckets gummiblandning av hög kvalitet ger utmärkt milresultat även i krävande förhållanden. Däcket passar också utmärkt för regummering, vilket ökar däckstommens användbarhet och minskar totalkostnaderna. Flera Nokian Noktop-slitbanor av hög kvalitet passar för regummering.

− Nokian NTR 74S ger många pålitliga mil i yrkesbruk. Däckets zig-zag-mönsterspår, den unika lamelleringen i mitten av mönstret och slitbanegummiblandningen gör däcket stabilt, slitstarkt och ekonomiskt. Mångsidiga Nokian NTR 74S passar för alla förhållanden, från nordiska vinterförhållanden till centraleuropeiska sommarförhållanden, säger Teppo Siltanen, produktchef för lastbilsdäck på Nokian Heavy Tyres.

Nokian NTR 74S kompletterar produktfamiljen Nokian NTR där alla lastbils- och bussdäck är utvecklade för året-runt-bruk och för att ge säkra köregenskaper utan överraskningar i alla väderförhållanden. Däckets första dimensioner finns tillgängliga sensommaren 2015 i Norden och i Europa.

Dimensioner

385/55R22.5 Nokian NTR 74S

385/65R22.5 Nokian NTR 74S

Säkerhet och bra ekonomi för krävande yrkeskörning

Nokian lastbils- och bussdäck utvecklas för krävande yrkesbruk och för varierande förhållanden, för att körningen ska kunna ske säkert i alla väderförhållanden och väglag. På Nokian Tyres testcenter i Ivalo och i Nokia testas extrema körförhållanden året runt.

Utvecklingen av däck sker genom att köra hundratusentals mil i olika miljöer där däcken kommer att användas. Nokian Heavy Tyres nära samarbete med åkerier och transportföretag ger värdefull information till stöd för utvecklingsarbetet. Målet med mångsidiga tester är att kunna erbjuda yrkesförare branschens mest säkra och ekonomiska däck. Nokian Heavy Tyres omfattande kunnande har långa traditioner. Redan år 1934 utvecklade Nokian Tyres världens första vinterdäck för lastbilar.

Bilder: www.nokiantyres.com/nokianntr74S

Läs mer om sortimentet av Nokian lastbilsdäck:

www.nokianheavytyres.se

Nokian lastbilsdäck

Se på video: https://www.youtube.com/watch?v=BsPztTuGijU

Hakkapeliitta Test Experience

Se på video: http://youtu.be/SSGI1MIr5F4

Nokian Tyres och Valtra körde nytt världsrekord för traktorer, 130.165 km/h!

Mer information:

Nokian Heavy Tyres

Teppo Siltanen

Produktchef, lastbilsdäck

teppo.siltanen@nokiantyres.com

Nokian Däck AB

Niklas Enander

Produktchef

tel. 070-230 61 05

niklas.enander@nokiantyres.com

Som enda däcktillverkaren i världen koncentrerar sig Nokian Tyres på produkter och tjänster för säker bilkörning i nordiska förhållanden. Innovativa däck för person- och lastbilar samt tunga arbetsfordon marknadsförs huvudsakligen i områden där det finns snö och skogar samt krävande körförhållanden på grund av olika årstider. Nokian Tyres utvecklar produkter med målet hållbara säkerhet och miljövänlighet under däckets hela livscykel. Nokian Tyres omsättning uppgick till cirka 1,4 miljarder euro år 2014 och antalet anställda är över 4 000. Nokian Tyres aktie noteras på NASDAQ OMX i Helsingfors. Mer information finns på www.nokiantyres.com