Nyhetssajten Forskning

Nya numret av FORSKNING

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2013 20:15 CET

Nya numret av e-tidningen FORSKNING har en redaktionell tyngdpunkt inom skogsforskning och klimat, men innehåller också mycket annat.

En erfaren skogsforskare vid SLU i Umeå intervjuas om hur skogen och skogsnäringen kommer att påverkas av klimatförändringen. Du kan också läsa om sekvenseringen av granens arvsmassa, som är sju gånger så stor som människans. Det prestigefulla arbetet har utförts vid SciLifeLab i Stockholm och Umeå Plant Science Center.

Hur klimatförändringen påverkar Östersjön berättar vi om i ett annat reportage. Forskare vid Umeå universitet, Linnéuniversitetet, SLU och Naturhistoriska Riksmuseet gör parallella studier över tillståndet i Östersjön.

Forskare vid Industriell ekologi på KTH menar att brunalger kan bli en viktig råvarukälla och en del av den nödvändiga omvandlingen mot ett biobaserat samhälle där fossila råvaror ersätts med råvaror från skogen, havet och jordbruket.

Bidöden hotar slå ut en tredjedel av vår matproduktion och leda till massvält! Det kunde man läsa i tidningarna i somras. Hur ligger det till egentligen? Läs "En allvarlig bisak"!

Och om du verkligen vill få något att fundera över kan du läsa den inledande artikeln om  kosmologen Max Tegmarks hypotes om att universum inte bara kan beskrivas med matematik, utan att det ÄR matematik.

Trevlig läsning!

Via tidningens hemsida - www.forskning.com - kan du enkelt komma åt din prenumeration och läsa nyhetsnotiser, se aktuella platsannonser mm. Lägg in ett bokmärke i din webb-läsare så ser du direkt när ett nytt nummer kommit ut.

Har du ingen prenumeration ännu finns utförlig information om de olika prenumerationsalternativen på webb-platsen. Du kan också starta med att beställa ett gratis provnummer.

Tidningen FORSKNING
adm@forskning.com
www.forskning.com

Om e-Tidningen FORSKNING