Nyhetssajten Forskning

Nya numret av FORSKNING ute!

Pressmeddelande   •   Maj 08, 2014 15:00 CEST

Tyngdpunkten i det nya numret av e-Tidningen FORSKNING är biovetenskap och medicin. Det handlar bland annat om genombrott inom stamcellsforskningen och lovande framtid för strokedrabbade.

Har du ingen prenumeration kan du gå till sidan:
och klicka på Gratis provnummer.

Vi berättar om ett verkligt genombrott inom stamcellsforskningen. Professor Karl Tryggvason och hans forskargrupper på Karolinska Institutet och Duke University har utvecklat en effektiv och ren metod att odla embryonala stamceller utan etiska problem.

En annan KI-forskare - professor Jonas Frisén - berättar om sin fascinerande forskning kring nybildning av nervceller i den mänskliga hjärnan. Tillämpningar ligger långt fram i tiden, men implikationerna är lika fantastiska.

Ett annat område av mycket stor betydelse handlar om att skapa ren och hållbar energi. Då är det bara solen som gäller som utgångspunkt. Och det är just vad professor Johannes Messinger vid Umeå universitet tagit fasta på. Hans forskargrupp utvecklar ett membran som när det läggs i vatten och utsätts för solljus utvecklar syre på den ena sidan och väte på den andra.

I in-ledarartikel berättar Martin Högbom, Stockholms universitet, om sin fascination över vad enzymer i naturen kan åstadkomma och vad de kan lära oss människor. Han är också engagerad som ordförande i Sveriges Unga Akademi.

Trevlig läsning !

Om e-Tidningen FORSKNING

• bevakar svensk forskning och utveckling inom naturvetenskap och teknik
  • innehållet spänner från grundforskning till innovation