HP

Nya Officejet Pro-modeller skriver ut till halva kostnaden

Pressmeddelande   •   Jul 13, 2009 11:37 CEST

De nya skrivarna HP Officejet Pro 8500 allt-i-ett ochHP Officejet Pro 8000 är dessutom lika snabba som motsvarande laserskrivare(2) men använder endast hälften så mycket energi.(1)

Betydande besparingar med nya Officejet Pro-skrivare
"De senaste bläckstråleskrivarna vi tagit fram för små företag är stabilare byggda och ger bättre utskriftskvalitet än föregående generation. Dessutom, till skillnad från vad användare ofta föreställer sig, ger nya bläckstråleskrivare för företag lika bra utskriftskvalitet i de flesta applikationerna som laserskrivare i samma prisläge och har fler finesser och lägre driftskostnader", säger Johan Molander, produktchef på HP. "I det nuvarande ekonomiska läget borde det värde affärsbläckstråleskrivare ger för sitt pris tilltala alla små och medelstora företag."

Dessa skrivare klarar att producera marknadsföringsmaterial av professionell kvalitet. Det betyder att kunderna kan göra broschyrer, affischer och annat kreativt material i stället för att lägga ut de jobben på tryckfirmor på stan. Förutom enkel och snabb produktion kan materialet tas fram till upp till 50 procent lägre kostnad jämfört med motsvarande laserskrivare. En ren besparing, alltså. Dessutom - endast exakt den mängd material som behövs för ögonblicket skrivs ut. Inga kartonger med överblivna broschyrer som tar upp plats för att med tiden slängas. Behövs det fler är det lätt att skriva ut några till.(3)

Dessa skrivare har också nyligen klassats av Laboratory Inc som mycket pålitliga för kunden. De erbjuder mindre företag den bästa kombinationen av funktioner bland alla bläckstråleskrivare i sin klass liksom de snabbaste färgutskrifterna(4) och den lägsta sidkostnaden när de stora XL-bläckpatronerna används.(5)

Mer information om HPs nya skrivare, inklusive videor och bilder finns i ett pressmaterial online på www.hp.com/go/HPSMBEvent.

För mer information, vänligen kontakta:

Johan Molander, team leader, HP IPG Sverige
johan.molander@hp.com

Pernilla Wiik, marknadschef för konsumentprodukter, HP IPG Sverige
08-524 959 23
pernilla.wiik@hp.com

Om HP
HP, världens största teknikföretag, förenklar den tekniska upplevelsen för konsumenter och företag med ett utbud som spänner över utskrifts- och datorprodukter, mjukvara, tjänster och it-infrastruktur. Mer information om HP (NYSE: HPQ) finns på www.hp.se och direkt på http://www.hp.com/hpinfo/newsroom/ där det även finns länkar till RSS-flöden.

(1) Beräkningen av kostnad per sida (CPP) och energibesparingen för HP Officejet Pro 8500 allt-i-ettserien gjordes i juni 2008 och baseras på majoriteten av alla färglaserskrivare som då kostade under €600, detta vid användning av HP Officejet Pro-produkter med stora bläckpatroner. CPP- och energisparanspråken vad gäller HP Officejet Pro 8000-skrivarserien härrör från en jämförelse i juni 2008 med majoriteten av alla färglaserskrivare som då kostade under €300 och vid användning av HP Officejet Pro-produkter med stora bläckpatroner. CPP- och energisparanspråken vad gäller HP Officejet 6500 allt-i-ettserien härrör från en jämförelse i juni 2008 med majoriteten av alla allt-i-ett färglaserskrivare som då kostade under €300, vid användning av HP Officejet Pro-produkter med stora bläckpatroner. Energianvändningen beräknas också på tillverkarnas uppgifter om energiåtgång vid utskrifter. Testmetoderna kan variera. Detaljer finns på www.hp.com/eur/mybusiness.

(2) Baseras på sidor per minut, mätning enligt FDIS ISO/IEC 24734. Standard hänför sig till bläckstråle- och laserprodukter och exkluderar första uppsättningen testdokument.

(3) InfoTrends, "The Cost of Print in the United States: An Analysis of In-House vs. Print Shop Costs," 27 augusti 2007.

(4) Hastigheter för färgutskrifter baseras, i andra kvartalet 2008, på majoriteten av bläckstråleskrivare från större leverantörer som då kostade under €200 och allt-i-ett bläckstråleskrivare från större leverantörer som kostade under €500. Mer information finns på www.hp.com/eur/mybusiness.

(5) CPP och bläckförbrukning, i andra kvartalet 2008, beräknas på majoriteten av bläckstråleskrivare som då kostade under €200 och allt-i-ett bläckstråleskrivare som kostade under €500, från större leverantörer, vid användning av HP Officejet Pro-produkter med stora bläckpatroner. Genomsnittet baseras på ISO/IEC 24711 eller HPs testmetod och kontinuerlig utskrift. Den verkliga bläckkapaciteten varierar betydligt beroende bland annat på innehållet på de utskrivna sidorna. Detaljer finns på www.hp.com/go/learnaboutsupplies.