Metso Svenska AB

Nya order på mjukpappersmaskiner till Metso Paper i Karlstad

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2006 09:19 CEST

Metso Paper har på kort tid sålt två mjukpappersmaskiner av typen Advantage DCT. En mindre maskin till USA och en större till Turkiet.

- Framgångarna med vårt nya maskin-koncept fortsätter, säger VD Anders Björn. Dessa båda order är tillsammans värda närmare 300 miljoner kronor.

Den mindre maskinen som har en dygnskapacitet på 70 till 90 ton har köpts av Augusta Tissue i Augusta, Georgia , USA. Den större maskinen med en kapacitet på knappt 200 ton per dygn går till företaget Lila Kagit och ska byggas nära staden Corlu, cirka 10 mil väster om Istanbul i Turkiet.

Båda maskinerna kan producera mjukpapper som i slutänden blir köks- och toalettpapper, servetter, pappershanddukar etc. Konsumtionen i USA av den här typen av papper är högst i världen per person räknat och fortfarande i stigande. Konsumtionen är betydligt lägre per person i ett land som Turkiet men ökar nu snabbt i takt med den växande ekonomin.

- Vi gick in i det här året med fyllda orderböcker och vi ser en fortsatt positiv marknad framför oss vilket också dessa order bekräftar, fortsätter Anders Björn. Det här skapar inte bara beläggning hos våra egna enheter utan får spridningseffekter också i regionen i övrigt eftersom vi dag köper in allt mer komponenter och tjänster från underleverantörer.

Bildrext:

Jan Erikson (till vänster), försäljningschef hos Metso Paper i Karlstad skriver på avtalet med Lila Kagits vd Abdullah Ögücü om en ny mjukpappersmaskin till Turkiet.

Metso är en global leverantör till massa- och pappersindustrin, berg- och mineralhanteringsindustrin samt energisektorn. Under 2005 var Metso Corporations nettoförsäljning cirka 4.2 miljarder Euro och företaget hade cirka 22 000 anställda i mer än 50 länder.
www.metso.com

Anders Björn