Microsoft Sverige AB

Nya Ovi Musik stärker Nokias musikerbjudande

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2010 10:10 CEST

Idag presenteras en ny version av Nokias musiktjänst. Tjänsten som heter Ovi Musik ersätter Nokia Music Store och vävs närmare andra tjänster i Ovi-portalen. För användarna innebär detta bland annat tillgång till sju miljoner låtar i MP3-format.

Med Ovi Musik tar Nokia ett stort steg mot att förbättra en av de viktigaste tjänsterna i Ovi, där kartor, applikationer, e-post och andra mobila tjänster redan samlats. För användarna blir det mycket lätt att använda den nya musiktjänsten. De viktigaste ändringarna innebär konsekvent användning av MP3-formatet, borttagning av kopieringsskydd, samt snabbare och bättre sökfunktioner. Dessutom har det lagts vikt på förbättrad tillgänglighet samt ett starkt fokus på svensk musik och utländsk musik relevant för en svensk publik.

Användarna har nu tillgång till över sju miljoner låtar som kan laddas ner vare sig man föredrar att lyssna på musik på mobilen, Mac eller PC.

- Vi vill ständigt förbättra vårt erbjudande till våra kunder. Det faktum att våra användare nu äntligen kan ladda ner musik utan kopieringsskydd har varit en efterlängtad förbättring, säger Håkon Normann, Music Manager för Nokia i Skandinavien.

Även svenska musikindustrin är positiv
- Vi är glada att se att Nokia genom Ovi lanserar denna MP3-tjänst i Sverige och ser den som ett värdefullt sätt för våra artister att nå en större publik, säger Kiki Karlsson på Sony Music.

- Vi ser med glädje fram emot Ovi Musik. Med Nokias tyngd på den globala marknaden är den nya musiktjänsten ett välkommet tillskott bland världens alla intressanta musiktjänster, säger Robert Litsén från Bonnier Amigo Music Group.

Besök Ovi Musik på http://music.ovi.com/se

Låtar kan köpas från Ovi Musik för 7, 9 eller 12 SEK, album kommer normalt kosta 90 eller 120 SEK. Filformat för både dator och mobil är MP3 med 256 kbps.

Besök Ovi Musik på http://music.ovi.com/se

För ytterligare information vänligen kontakta:

Håkon Normann,
Music Manager Sverige och Norge
Mob: +47 951 42 524
E-post: hakon.normann@nokia.com

Oskar Södergren
Communications Manager, Nokia Scandinavia
Mobil +46 709 93 83 94
E-post: oskar.sodergren@nokia.com

Om Nokia

Nokia strävar efter att föra människor närmare varandra. Vi kombinerar avancerad teknologi med personanpassade tjänster som gör det möjligt för människor att vara nära det som betyder mest för dem. Varje dag kommunicerar mer än 1,2 miljarder människor med varandra med en mobiltelefon, smartphone eller mobil dator från Nokia. Nokia integrerar idag sina produkter med företagets innovativa tjänster genom Ovi (www.ovi.com). Det handlar om tjänster inom musik, kartor, applikationer, e-post med mera. Nokias NAVTEQ är en ledare när det gäller digitala kart- och navigationstjänster och Nokia Siemens Networks erbjuder utrustning, tjänster och lösningar för kommunikationsnätverk över hela världen.