Västtrafik

Nya priser och studentrabatt från den 3 januari

Pressmeddelande   •   Dec 28, 2015 16:00 CET

När det nya året startar inför Västtrafik nya åldersgränser vid köp av biljetter. Från och med den 3 januari 2016 räknas man som ungdom och betalar ungdomspris upp till man är 20 år. Samma åldersgräns gäller för samtliga biljetter.

Tidigare har åldersgränserna varierat vid köp av periodkort och andra biljetter. Med den nu beslutade förändringen gäller att man köper alla biljetter till ungdomspris fram till man är 20 år. Samtidigt införs en ny studentrabatt som ger studerande 25 procent rabatt vid köp av periodkort.

Den 3 januari höjs också priserna i kollektivtrafiken med i genomsnitt 5 procent. Höjningen ska finansiera fortsatta satsningar på utökad trafik och förbättrad service till Västtrafiks kunder.

Läs mer om förändringarna på Västtrafiks webbplats.

För mer information:
Västtrafiks presstjänst 0771-41 43 99

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.