Sony Sverige.

Nya produkter hos Sony

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2006 14:42 CET

Sony Bravia S-serien och V-serien: Avancerade LCD-tv med digital bildförbättring, bred betraktningsvinkel och enastående ljud

Sonys nya tv-apparater i Bravia S-serien och V-serien innebär ett stort steg framåt i utvecklingen av LCD-tv. De har den allra senaste generationens LCD-paneler som, tillsammans med digital bildhantering sätter en ny standard när det gäller tittarupplevelse.

V-serien har dessutom en ny typ av bakgrundsbelysning som ger ännu mer naturtrogen färgåtergivning. Båda modellserierna har simulerat surroundljud och förstås också digital-tv-mottagare som standard.

Både Bravia S-serien och V-serien är utrustade med sjunde generationens LCD-panel, som har flera viktiga fördelar framför vanliga paneler. De har bland annat en betydligt bredare betraktningsvinkel på 178o, som har åstadkommits tack vare Sonys avancerade S-PVA-teknik (Super Pattern Vertical Alignment). Den gör också att färgerna inte bleknar när man ser på skärmen snett från sidan. S-PVA har dessutom ett kontrastomfång på hela 1300:1, som ger mörkaste svart och ljusaste vitt och gör allt däremellan mer rättvisa. Svarstiden är snabba 8 millisekunder, vilket ger en knivskarp bild som hänger med även i de snabbaste sportevenemangen och filmerna. (26-tumsmodellen i S-serien har dock en PVA-skärm med ett kontrastomfång på 1200:1.)

Under skalet finns också Sonys ”Bravia Engine”, en digital bildprocessor som förbättrar bildsignalerna i realtid genom att bland annat minska bruset och öka kontrasten. Processorn hanterar också de blå, gröna och vita färgerna separat för att ge bästa färgåtergivning.

Modellerna i V-serien är dessutom utrustade med Sonys ”Live Colour Creation”-teknik som ytterligare förbättrar färgåtergivningen. Tekniken förstärker framförallt de röda och gröna färgerna (som normalt sett är svåra att återge med en LCD-skärm) genom en speciell bakgrundsbelysning med ett självlysande fosforskikt i kombination med ett precisionsfilter i själva skärmen. Resultatet märks framför allt på t ex hudtoner, som annars har en tendens att vara mindre naturliga på konventionella skärmar.

Ljudförstärkaren i både S-serien och V-serien är helt digital, för att ge lägsta möjliga brusnivå. Ljudet är dessutom ytterligare förbättrat med BBE Digital-teknik, som gör både tal och musik extra distinkt och tydligt. Samtliga modeller har också SRS TruSurround XT-teknik som simulerar ett surroundljud från stereohögtalarna med både bredd och djup, vilket eliminerar behovet av extra surroundhögtalare.

Med nya Bravia S-serien och V-serien blir skillnaden tydlig mot vanliga LCD-tv på marknaden. Vi är övertygande om att användarna kommer att märka skillnaden, säger Per-Martin Öhman som är produktchef på Sony i Sverige.

Samtliga modeller är HD-klara och tar emot både 1080i- och 720p-signaler. Alla är också utrustade med inbyggd digital-tv-mottagare. Digitala programkällor som t ex HDTV-boxar kan anslutas via digital HDMI-ingång (High-Definition Multimedia Interface). Även en pc kan kopplas in via en VGA-ingång.

Den medföljande fjärrkontrollen är ergonomiskt utformad med extra stora knappar för de viktigaste funktionerna och totalt sett relativt få knappar för att förenkla handhavandet.

Sony Bravia X-serien: Full HD 1080-upplösning ger bästa tänkbara bild

Sonys nya Bravia X-serien är gjord för att ge en extraordinär tittarupplevelse – med bildåtergivning i full HD-upplösning och mycket naturtrogna färger. En mycket exakt färghantering och den absolut högsta bildupplösningen innebär en tv-bild som nästan är som levande.

Bland de mer framstående egenskaperna hos Bravia X-serien märks LCD-skärm med ”Full HD” (1920x1080 pixlar), ”Live Colour Creation” som är en bakgrunds¬belysning med ett bredare färgspektrum samt Sonys nya, intelligenta bildförbättringsteknik ”Bravia Engine EX”. Alla modeller i X-serien har digital-tv-mottagare och klarar att ta emot 1080p-signaler. Tillsammans med de dubbla HDMI-anslutningarna innebär det att de är helt kompatibla både med de HD-sändningar som nu startar runt om i Europa och framtida sändningar i full HD (1920x1080).

Till skillnad från de flesta andra tv-apparater är Bravia X-serien alltså inte bara HD-klara; de har HD-kapacitet fullt ut. Istället för att skala om bilderna och förminska dem digitalt för att passa bildskärmar med lägre upplösning, återges bilden med HD1080 i precis samma format som den tas emot. Det innebär att bilden har den högsta möjliga kvalitet som går att åstadkomma.

”Bravia Engine EX”-tekniken används dessutom vid uppspelning i vanlig upplösning (Standard Definition – SDTV). Tekniken ökar då bildens upplösning upp till fyra gånger, med dubbelt så många vertikala linjer och horisontella pixlar. Det ger en oöverträffad detaljrikedom och skärpa som är ett riktigt kvalitetslyft för vanlig SDTV. Sony kallar processen för ”Digital Reality Creation”.

Bilden i X-serien är inte bara mer detaljrik; den har också bättre färgåtergivning. Mot bakgrund av årtiondens erfarenhet från Trinitron-tekniken har Sony utvecklat panelens bakgrundsbelysning med ett speciellt fosforskikt, som förstärker de röda och gröna färgerna. Ett RGB-filter med hög precision i själva bildskärmen säkerställer att det ökade färgomfånget ger bästa effekt på bildkvaliteten. Resultatet är en mycket naturtrogen bildåtergivning med en detaljrikedom och ett djup som inte står verkligheten långt efter.

Även själva bildskärmen är något utöver det vanliga, med sin S-PVA-teknik (Super Vertical Pattern Alignment), som ger en bredare betraktningsvinkel och som innebär att färgerna inte förändras när man tittar snett från sidan. S-PVA ger också ett kontrastomfång på hela 1300:1 och kan därför återge från djupaste svart till renaste vitt och allt däremellan.

– X-serien representerar det som är nytt med Sonys nya tv-produkter: Spetsteknik, men med fullt fokus på bästa möjliga upplevelse för tittaren. Det är det enda som räknas, säger Per-Martin Öhman som är produktchef på Sony i Sverige.

Tv-apparaterna i X-serien låter lika bra som de ser ut. Kraftfulla inbyggda högtalare i kombination med Dolby Pro Logic II Virtual Surround och digital signalhantering fyller på ett övertygande sätt rummet med simulerat mångkanalsljud. Ljudet är dessutom ytterligare förbättrat med BBE Digital-teknik, som gör både tal och musik extra distinkt och tydligt. Ljudförstärkningen är alltigenom digital, vilket håller nere signalbruset till ett minimum.

Samtliga X-serie-modeller har inbyggd digital-tv-mottagare. Externa HDTV- och andra AV-källor kan kopplas in via flera olika anslutningar. Till skillnad från många andra tv-apparater har X-serien inte bara en utan två digitala HDMI-ingångar (High-Definition Multimedia Interface), som kan användas för 1080p-enheter och som även innebär att tv-apparaterna är framtidssäkra. Därutöver finns tre Scart- och två komponentingångar samt en VGA-ingång för anslutning av en pc.

Alla funktioner kan styras med den medföljande ergonomiska fjärrkontrollen, där de viktigaste knapparna är större än de andra och där antalet knappar är relativt få för att öka användarvänligheten.

Sonys nya designkoncept ”Esprit” förenar smart teknik och snygg formgivning

Under namnet Esprit lanserar Sony en ny produktfamilj inom underhållningssystem, med ett helt nytt formspråk som tar sikte på framför allt designmedvetna och trendkänsliga användare.

Först ut i Esprit-familjen är TAV-L1 – en integrerad LCD-tv, dvd-spelare och musikanläggning där tv:n och dvd-spelaren är helt dolda när de inte används.

Esprit-familjen har skapats för den växande skaran av stil- och teknikmedvetna konsumenter, som väljer hemelektronikprodukter efter både framträdande design och den bästa tekniken. Ledordet för Esprit-varumärket är ”beautiful simplicity”, vilket innebär funktionella och lättanvända lösningar som både är snygga och som passar bra in i dagens moderna hemmiljöer. Esprit-konceptet har utvecklats vid Sony Design Centre i London och produkterna tillverkas i Tokyo. Sony förenar därmed de senaste europeiska inredningstrenderna med den bästa tekniken som företaget kan erbjuda inom ljud och bild.

Den första produkten i Esprit-familjen är TAV-L1, ett komplett underhållningssystem med tv, dvd-spelare, stereoanläggning och surroundhögtalare – allt i en integrerad enhet med en helt ny och spännande designlösning.

TAV-L1 har en unik frontpanel som, när systemet är avstängt eller bara används som radio eller ljudanläggning, visar en ren och slät yta. När man ska titta på tv eller en dvd-film, glider frontpanelen med dvd-spelaren och högtalarna automatiskt ner och blottar en 32 tums LCD-skärm. Högtalargallren går att få i en rad olika färger och utföranden för att anpassa TAV-L1 till användarens övriga hemmiljö.

Ljuddelen i TAV-L1 är bland det bästa som går att få med Sonys digitala ljudteknik – S-Force PRO Front Surround – ett 2.1 virtuellt surroundsystem utan lösa högtalare. Systemet ger 50 watt per kanal och har dessutom en subwoofer på 100 watt. Tekniken ger en verklighetstrogen surroundupplevelse för t ex hemmabio, utan att man behöver placera ut extra högtalare och därmed störa den övriga inredningsmiljön.

Tv:n i systemet är en mycket tunn 32-tums HD-klar BRAVIA LCD-skärm med en unik bildprocessor som ger en av de bästa bildåtergivningarna som går att få på marknaden idag.

– Esprit-familjen är ett helt nytt koncept, som innebär att vi nu tar ytterligare ett steg mot att integrera underhållningssystemen i hemmamiljön, säger Per-Martin Öhman som är produktchef på Sony i Sverige.

– Med lanseringen av Esprit-familjen tar vi också ett för Sony helt nytt grepp när det gäller partnerskap, i och med att vi samarbetar med Ligne Roset som är ett av Euro¬pas absolut ledande inrednings- och möbelföretag. De är en idealisk partner som både hjälper oss med designidéer och öppnar dörren till stilmedvetna kunder över hela Europa.

Fler Esprit-produkter kommer att lanseras under 2006.