About Time

Nya rut ökar med 45% i november

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2016 21:55 CET

Rut-försäljningen har tagit ny fart sedan augusti och ökar med 45% i november jämfört med samma månad förra året. Antal köpare ökar med 26% och utförare med 19%. I perioden augusti till och med oktober har Skatteverket bekräftat att ökningen till största delen beror av de traditionella rut-tjänsterna. Cirka 30% av ökningen kan förklaras av flytt och knappt 2% av it-tjänster. Om denna relation även gäller november betyder det alltså att de traditionella rut-tjänsterna ökade med 30% jämfört med samma period förra året. Troligen har hemstäd och andra rut-tjänster ökat i försäljning pga den stora mediarapporteringen som har varit runt rut och de nya tjänsterna. Till skillnad mot förra årsskiftet är det nu tydligt för konsumenterna att rutavdraget finns kvar och dessutom utökas med fler tjänster.

Att flytt-tjänster så snabbt har gjort sitt intåg i rutmarknaden beror troligen på att befintliga flyttföretag nu får rut-avdrag på den redan etablerade vita privata marknaden. Över tid har rutavdraget möjlighet att sluka hela den svarta flyttmarknaden och även hitta en ny marknad som idag utförs av vänner och bekanta, på samma sätt som hemstädning har gjort sedan rut-avdraget infördes. (När reparationstjänster införs vid årsskiftet räknar vi med en liknande expansion som flytt.)

Vi märker också av flera intressanta initiativ på nystartade företag inom IT-tjänster, men de gör ännu inte något större avtryck i statistiken. Men rut-avdraget marknadsförs också av etablerade elektronikfirmor som Mediamarkt och Iphonereparation, tex går det att få iphone glas utbytt hemma till samma pris som i affär. Det är helt annorlunda aktörer som framöver kan omstöpa branschen men ännu heller inte påverkar omsättningen i någon större grad.

Som vi tidigare har förutspått börjar nu Rut-branschen spreta åt olika håll och den mycket positiva utvecklingen riskerar att hämmas av det sänkta rut-avdraget samt den ”interna” konkurrensen inom nya rut och rot. Vi ses också en risk för att rutavdraget inte längre har en naturlig avgränsning. Detta är något våra politiker noga bör analysera så att det positiva med rut kan fortsätta blomstra.

Se hela rut-statistiken på rutbarometern >

Läs Göran Gustafssons blogg

Kontakt för mer information:

Göran Gustafsson
goran.gustafsson@abouttime.se

About Time AB är Sveriges ledande IT-företag inom branschen hemnära tjänster. Under mer än tio år har vi utvecklat IT-lösningar för och med branschen som gett oss djup kunskap inom IT och systemutveckling samt tjänsteföretagens affärsprocesser. Vår nya mobila webbaserade plattform är TimeWave 2 som innehåller hela affärsflödet med kunder & CRMschemaläggningtidrapporteringlönfakturering och rot- och rutavdrag med inbyggda finesser som SMS och karta.