Rimab

Nya serviceleveranser ger bättre logistik och kortar ledtider

Pressmeddelande   •   Jan 26, 2010 08:10 CET

I den hårt ansträngda fordonsindustrin i Sverige har kraven ökat att hålla ned alla kostnader för verksamheten. Det är inte bara produktionen som skurits ned utan även de interna servicetjänsterna har genomgått ett stålbad. Fordonsindustrin har outsourcat servicetjänsterna och för leverantörerna har det ställts ytterligare krav på effektivitet.

Fordonsindustrin har till ett antal av sina anläggningar lagt ut uppdrag på entreprenad och köpt servicetjänster inom städ, konferens, träning, catering, kafeteria, postavdelning, godshantering av paket och klädförråd.

Det är utifrån en långvarig relation med tillverkningsindustri på en site i Skövde och med ett förtroendekapital med smidig och lyhörd personal som kostnaderna för FM-tjänsterna minskas. Det sker genom att se över tjänstebeskrivningar med nya ögon och kreativa lösningar. De nya tjänsterna blir mera multifunktionella för att höja produktivitet och sänka totalkostnaderna.

Utifrån lyhördhet och erfarenheter vid personbilsindustrin Volvo Car Corporation på Torslanda i Göteborg utvecklas tjänstebeskrivning och leverans för att möta kundens krav på rätt kvalitetsnivå. Med kostnadseffektivitet som främsta parameter och genom att skapa nya lösningar på utförandet av FM-tjänsterna ges synergieffekter av kombinerade tjänster med utgångspunkt av basen i uppdraget.

Nyckeln är i grunden engagerade medarbetare som tar ansvar för våra dagliga småproblem.– ” Konjunkturläget ställer ökade krav på nya lösningar. Genom att utgå ifrån städtjänster och vaktmästartjänster, som har tillgång till alla ytor i en verksamhet, ökas produktiviteten i leveransen av stödtjänsterna och samtidigt sänks kundens kostnader. Det säger Kjell Hovde, vice VD på serviceföretaget Rimab Facility Service.

För mera information:

Kjell Hovde, vice VD: 031-495350

Lennart Beckman,VD: 031-495350

Rimab Facility Service utvecklar och effektiviserar servicefunktioner inom kontorsverksamhet, produktionsanläggningar och i offentlig verksamhet. Rimab är ett tillväxtföretag och finns på följande orter Arvika, Göteborg, Hönöfors, Karlsborg, Skövde ,Sunne, Säffle, Trollhättan, Uddevalla, Umeå, Vara och Vindeln med över 300 anställda medarbetare. Vi har alla tjänster ett företag eller en organisation behöver för en väl fungerande verksamhet och kan erbjuda allt från en specifik tjänst till ett helt koncept.  Genom att styra och samordna stödet till kundens kärnverksamhet, så att hanteringen blir rationell och företagets resurser används i kärnverksamheten. Kärnvärden är kompetens, kvalitet, flexibilitet och lyhördhet.