Shootitlive AB

Nya Shoot It Live kunder: Sundsvalls Tidning, Arbetarbladet, Gefle Dagblad och Sportska Centrala

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2010 02:01 CET

Sundsvalls Tidning, Arbetarbladet, Gefle Dagblad och serbiska Sportska Centrala har under februari tecknat avtal och börjat direktpublicera bilder med Shoot It Live till sina webbplatser

Arbetarbladet och Gefle Dagblad direktpublicerade bilder för första gången under Melodifestivalen i Sandviken. Fotografen på plats skickade livebilder med Shoot It Live direkt till första sidan på både arbetarbladet.se och gd.se.

- Vi slog nyligen samman våra fotoredaktioner som ett besparingsprojekt och idag är vi nio fotografer. Den största skillnaden mot tidigare är att vi fått betydligt mer att göra. Men med Shoot It Live har vi nu en lösning som ger en rad fördelar, att leverera bilder till webben tar ingen tid i anspråk längre, så fort sista bilden är tagen så är de ju redan publicerade. Vi kan som under Melodifestivalen publicera bilder direkt till båda tidningarna samtidigt och vi kan nu erbjuda våra besökare en förstklassig liverapportering, säger Leif Jäderberg, chef för den gemensamma fotoredaktionen

Sundsvalls Tidning har rekordsnabbt kommit igång med Shoot It Live och har redan direktpublicerat bilder till första sidan på st.nu åtta gånger. Det har uteslutande handlat om lokal sportbevakning innefattande basket med Sundsvalls Saints, idrottsgalan och hockey med Timro vs. Modo.

- Vi har börjat direktpublicera med Shoot It Live för att skapa en mer levande webbsida och reaktionerna från våra läsare har varit positiva. På Sundsvalls Tidning söker vi ständigt efter möjligheter att förbättra oss och erbjuda våra besökare ännu bättre rapportering. Med direktpublicering kan vi nu göra ett ännu bättre jobb, säger Jan Olby, fotochef på Sundsvalls Tidning.

Sportska Centrala är den ledande sportsajten i Serbien. Med mycket fokus på liverapportering och sportfotografering. Sportska Centrala har direktpublicerat bilder från tennis och basketmatcher. Intresset från både besökare som sponsorer är mycket stort.

- Vi försöker att sticka ut från övriga sportsajter i Serbien genom att fokusera på riktigt bra fotografering. Nu kan vi ta vår utsökta fotografering ett steg vidare genom att erbjuda våra besökare livebilder. Vi är riktigt nöjda med Shoot It Live, säger Alex Krstanovic, webbchef på Sportska Centrala.

- Direktpublicering är inte längre ett modeord utan något som krävande besökare förväntar sig. Att publicera livebilder till tidningens sajt har aldrig varit så snabbt och enkelt som med Shoot It Live, säger Martin Levy, Grundare och VD Voogly AB.

Shoot It Live är en tjänst avsedd för webbplatser, där fotografen på fältet kan direktpublicera bilder med sin kamera från alla platser som har 3G-täckning. Shoot It Live / Voogly (tidigare Livebloggen) grundades 2008 och används idag av Skandinaviens största dagstidningar i deras online-publikationer.