Awapatent

Nya siffror avslöjar svenskt patentras – men 2010 ser ljusare ut

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2010 02:16 CET

Antalet internationella patentansökningar från svenska företag rasar dubbelt så kraftigt som det globala snittet. Samtidigt kvalificerar 2009 ändå som Sveriges näst starkaste år någonsin, med en innovationsnivå strax över år 2007. På företagslistan klättrar Ericsson till sjätte plats bland världens flitigaste patentsökare. Allt detta framgår av färska siffror från World Intellectual Property Organization som Awapatent sammanställt.

Mattias Pierrou, europapatentombud och regionchef på Awapatent i Stockholm, ser framförallt två åtgärder som innovationsintensiva företag tar till för att hantera pressade budgetar och ändå kunna flytta fram positionerna med nya patent. Det första de gör är att optimera sitt patentskydd utifrån affärsnyttan.

– Svenska företag prioriterar hårdare vilket skydd de behöver och i vilka länder. Tvingas man skära i budgeten så blir det ytterst viktigt vilka innovationer man skyddar och på vilka marknader som det finns tyngst skäl att skydda dem. Dessutom optimerar man sin existerande patentportfölj genom att identifiera patent som kan läggas ner. I lågkonjunkturer ökar trycket från kunderna för sådana tjänster, säger Mattias Pierrou.

Den andra vanliga åtgärden är att skjuta upp kostnader.

– Företagen skjuter det som går på framtiden. De kan dra ner på takten i utvecklingsprojekt eller helt lägga ner dem, men vanligare är att helt enkelt vänta med att söka patentskydd för innovationer som man redan har gjort. Vi ser tecken på ett uppdämt behov som kan släppas lös när ekonomin stabiliseras, och vi ser redan en ökad aktivitet från svenska företag, säger Mattias Pierrou.

Bland världens mest patentintensiva länder är USA, Tyskland och Sverige de som tappat mest, drygt 11 procent jämfört med det globala genomsnittet på 4,5 procent. Icke överraskande visade Kina upp motsatt trend och med nästan 30 procent fler internationella patentansökningar än året innan gick man om både Frankrike och Storbritannien och klättrade till en femteplats totalt.

– Kina har blivit ett av världens patentintensivaste länder, men de här siffrorna säger bara halva sanningen. Faktum är att kinesiska internationella patentansökningar fullföljs i en mycket lägre grad än andra toppländers. Varje kinesisk internationell ansökan leder i slutändan bara till en tredjedel så många nationella patentansökningar som en svensk, säger Mattias Pierrou.

De hetaste teknikområdena var nanoteknik (+10,2 procent) och halvledare (+10,0 procent), medan det gick trögast för patentansökningar inom datorteknik (-10,6 procent), medicin (-8,0 procent) och medicinteknik (-5,9 procent). Totalt lämnades 155 900 internationella patentansökningar in, 4,5 procent färre än föregående år.

Antal internationella patentansökningar – tio främsta länderna

Tio företagen med flest publicerade internationella patentansökningar 2009

För ytterligare information:
Mattias Pierrou, regionchef Stockholm, Awapatent AB, mobil 0733-582 593
Birgitta von Friesendorff, kommunikationschef, Awapatent AB, mobil 0706-389 196

Bilder och övrig pressinformation gällande Awapatent finns i Bildbanken.

Awapatent är ett av Europas ledande konsultföretag inom immaterialrätt. Vi hjälper våra kunder att göra affärer av sina idéer och innovationer genom att kombinera affärsförståelse med juridisk och teknisk expertis.

Vi har djup kompetens inom patentfrågor, design- och varumärkesskydd, marknadsrätt, tvister, avtal och riskanalyser. Våra kunder finns i hela världen och inkluderar bland annat ägarna till många av världens mest värdefulla varumärken och patentportföljer.

Awapatent grundades 1897 och ägs av en majoritet av våra över 300 anställda. Vi har tretton kontor i Sverige, Danmark och Tyskland och sedan den 1 januari 2009 är Danmarksbaserade Internationalt Patent-Bureau en del av Awapatent, vilket ger oss än större möjligheter att hantera de allra största och mest komplicerade uppdragen. Tillsammans omsatte vi 576 miljoner kronor år 2008.