Sony Sverige.

Nya Sony WALKMAN-modeller: Snygga och lättanvända musikspelare i USB-format

Pressmeddelande   •   Apr 05, 2006 10:50 CEST

Sony lanserar en helt ny modellserie inom WALKMAN-familjen, med spelare som inte är större än ett USB-minne. Stor vikt har lagts vid ett snyggt utseende i kombination med bra funktioner och lång batteridrifttid – upp till 28 timmars* oavbruten uppspelning på en enda laddning. De nya modellerna har också en av marknadens snabbaste uppladdningstider: Tre minuters snabbladdning ger hela tre timmars batteridrifttid.

Den nya WALKMAN-serien omfattar tre modeller med flashminne på 512 MB, 1 MB och 2 GB samt två modeller på 1 GB och 512 MB som dessutom har inbyggd FM-radio. Med ljudfiler i Sonys ATRAC-format kan 2 MB-modellen lagra musik upp till motsvarande 90 CD-skivor, 1 MB-modellerna klarar 45 CD-skivor och 512 MB-modellerna 22 CD-skivor.

WALKMAN-spelarna klarar de vanligaste digitala musikformaten på marknaden, som MP3, ATRAC och kopieringsfria WMA-filer. Nedladdningen av musik görs enkelt genom att spelaren – precis som ett USB-minne – ansluts direkt till en USB 2.0-port i en pc. Den senaste versionen av programvaran SonicStage 3.4 medföljer, och gör det lätt att både
hålla ordning på musikfilerna och överföra dem till spelaren.

De nya slanka modellerna bygger vidare på den framgångsrika designen från tidigare WALKMAN-modeller. De har ett kompakt format och finns i färgerna rosa, blått, silver, violett, och svart.

Det finns även extra tillbehör till de nya WALKMAN-modellerna, såsom hörlurar med band, fodral och en armbandsväska.

– De nya WALKMAN-modellerna har snygg design, är lätta att använda och har bra funktioner. Vår egen snabbladdningsteknik gör det dessutom möjligt att ladda upp spelarna för tre timmars drift på samma tid som det tar att spela en enda låt. Vi tror att de här WALKMAN-spelarna är precis vad användarna vill ha, säger Eric Gjerulf, produktchef på Sony Sverige.

Nyckelfakta:
- Slimmat och kompakt hölje – endast 79 mm långt och väger ca 25 gram
- Uppladdningsbart batteri som klarar upp till 28 timmars oavbruten uppspelning*
- Snabbladdning: tre timmars batteridrifttid* efter bara tre minuters laddning
- Direktanslutning till höghastighets USB-port (2.0)
- Fem-bands equalizer
- Ljusstark en-rads LED-display
- Klarar ATRAC, MP3 och WMA (ej DRM)
- FM-radio (NW-E002F samt NW-E003F)
- Fem olika färger (rosa, violett, blå, silver och svart)

* vid uppspelning av ATRAC-filer i 132 kbit/s, super power save-läge och utan att använda equalizer.

SLUT

Priser:
NW-E002 (512 MB): Ca 800 kronor (inkl moms)
NW-E002F (512 MB med radio): Ca 1 000 kronor (inkl moms)
NW-E003 (1 GB): Ca 1 000 kronor (inkl moms)
NW-E003F (1 GB med radio): Ca 1 200 kronor (inkl moms)
NW-E005 (2 GB): Ca 1 400 kronor (inkl moms)

Lansering på marknaden: Slutet av april 2006

För ytterligare information, kontakta:
Eric Gjerulf, 08-585 450 36, 0705-93 00 01, eric.gjerulf@sony.se

Om Sony
Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter.
Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005 uppgick till 53,43 miljarder euro (7 160 miljarder yen).Koncernen har 151 400 medarbetare världen över.
I Europa nådde Sony en försäljning på 12,03 miljarder euro (1 613 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 134 yen på 1 euro.
Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,87 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

– Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR
lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.