SIBA AB

Nya svenskar - köpstark målgrupp påverkar handlare – Stort kundunderlag driver nya satsningar inom handeln

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2007 08:57 CEST

Handelsområdet Backaplan i Göteborg har en stor andel kunder som är födda i ett annat land än Sverige. Köpkraften bland nya svenskar är stor. Det märker bland annat hemelektronikkedjan SIBA och matvarukedjan Coop Forum.

Koncentrationen av människor från andra kulturer är stor runt handelsområdet Backaplan i Göteborg. 30 procent av befolkningen runt området är födda utomlands i länder som Iran, Irak, Afghanistan, Somalia och Pakistan. Det speglar även de som handlar i detaljhandelsområdet Backaplan.
– En stor del av dem som köper elektronikprylar hos oss har en annan bakgrund än svensk, säger Kaj Lautiainen, butikschef SIBA Backaplan. Teknikintresset är stort. Ofta kommer hela familjer in och de köper från olika delar av sortimentet.

Handlarna på Backaplan ser en stor anledning att anpassa verksamheten efter denna köpstarka målgrupp. Ett exempel är att uppmärksamma olika länders högtider.
– Vi har breddat vårt matsortiment. Nu går det att finna dadlar och harirasoppa som bland annat köps vid den islamistiska högtiden Ramadan eller iranska kakor och Senjed (söta frukter) som efterfrågas under det persiska nyåret. En ny storsäljare är även inlagd komage, säger Peter Selander, stormarknadschef Coop Forum Backaplan.

Att medarbetarna i företagen återspeglar befolkningen påverkar försäljningen positivt.
– Många kunder som har samma bakgrund som jag väljer att handla av mig, säger Hossam Mayzouni, säljare på SIBA Backaplan. De verkar tycka att det är enklare att förstå och förklara sina önskemål. Elektronik är inte alltid lätt att prata om. Det kan ju redan vara svårt på sitt eget språk.

Många enskilda handlare med annan bakgrund än svensk väljer att etablera sig i handelsområdet för att komma nära sina kunder.
– Vi valde att placera vårt konditori på Backaplan i första hand för möjligheterna till den oändliga mångfalden av kunder, säger iranskan Elaine Sadri som äger den lyckade nysatsningen konditoriet Johnséns Bakeshop i Coophuset på Backa 2. Det fanns ett fik här tidigare. Då var kundkretsen mestadels svenskar. Sen vi tog över för fem år sedan så har vi fått fler utländska kunder. En del känner nog att det är bekvämare att någon med annan bakgrund än svensk står bakom disken. Många svenskar tycker också det är trevligt, det märks.

Området kring Backaplan växer ytterligare. Det ses med tillförsikt bland handlarna.
– 4 000 nybyggnationer av bostäder är planerade här på Hisingen där Backaplan ligger och etableringar av nya butiker är på gång, säger Gunnar Bergh, ordförande på centrumledningen Backaplan.

Centrumledning Backaplan AB, Gunnar Bergh, Ordförande +46 703 964 305
SIBA, Sara Widman, Informationsvarig +46 704 500 235
Coop Forum Backaplan, Peter Selander Stormarknadschef +46 707 523 668
Johnséns Bakeshop, Sassan Marandi +46 707 813 337

Fakta om Backaplan
Backaplan, som ligger på Hisingen i Göteborg, är ett av Sveriges största handelsområde med 110 000 kvadratmeter handel och 3500 parkeringsplatser. Omsättning uppgår till drygt 2,2 miljarder och antalet butiker är över 100. Området har funnits sedan 1969 och ligger i direkt närhet till Göteborgs största trafikleder och näst största knytpunkt för kollektivtrafik (Hjalmar Brantingsplatsen).