Svenska Seglarförbundet

Nya tider för förbunds- och ungdomskaptenerna i svensk segling

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2004 10:07 CEST

Nuvarande förbundskapten, Björn Johansson, och ungdomskapten, Thomas Rahm, avslutar sina uppdrag till årsskiftet. Svenska Seglarförbundets förbundskapten och ungdomskapten har som uppgift att driva Sveriges elitsegling på olika nivåer, existerande och kommande elit. Då förutsättningarna och behoven ändras, seglare kommer till och slutar, är kontrakten med de ansvariga för landslagen tvååriga. På så sätt ges möjlighet att från bägge håll, Svenska Seglarförbundets och förbunds- respektive ungdomskapten, utvärdera arbetet de senaste åren och diskutera hur det ska drivas vidare under kommande tvåårsperiod. Med nya krav på organisationen har beslut har nu tagits att Björn Johansson, förbundskapten och Thomas Rahm, ungdomskapten inte kommer att förnya sina kontrakt.

Under helgen som gick samlades Sveriges elitseglare till det årliga Silva och Robline Training Camp i Marstrand. Samtliga OS-deltagare samt övriga i landslaget fanns på plats, inklusive coacher. Stor vikt lades då vid utvärderingen av OS i Aten detta år och hela den mångåriga satsningen mot OS. Utvärderingen kommer att ligga till grund för hur Svenska Seglarförbundets framtida organisation ska se ut, både när det gäller elit, bredd och rekrytering.
- Det är ett spännande arbete vi är mitt inne i, säger Stefan Rahm. Eliten ska vi fortsätta att satsa på, men vi ska också se till att vi ger nya seglare chansen att komma dit upp. Det ställer stora krav på den organisation vi nu ser över och bygger upp.

- Svensk elitsegling behöver enligt min uppfattning en ny röst, säger förbundskapten Björn Johansson. Jag har arbetat med detta sedan 1997 och känner att det är dags att gå vidare på annat håll. Det har varit ett antal fantastiskt givande, roliga och spännande sju år med två OS, Sydney och Aten. Jag vill passa på att tacka alla fokuserade och målmedvetna seglare samt alla kompetenta resurspersoner runtikring satsningarna som har gjort mitt jobb så inspirerande.

Thomas Rahm har som ungdomskapten haft en halvtidstjänst som han kombinerat med halvtid som coach för Johan Molund och Martin Andersson i 470 herr. Två uppgifter han fått mycket uppskattning för att ha skött bra.
- Nu ska jag tillbaka till Lerums seglargymnasium och fortsätta mitt arbete där, berättar Thomas. Det ska bli kul att arbeta med eleverna och få möjlighet till närmare kontakt med några av våra kommande talanger.

- Björn kommer att arbeta hösten ut och hjälpa till att föra vidare den kunskap som nu byggts upp, berättar Stefan Rahm, förbundsdirektör/sportchef för Svenska Seglarförbundet. Bland annat kommer vi gemensamt att åka till Qingdao, platsen för nästa OS seglingar, i november för att redan nu förbereda basen för nästa OS-satsning. Relationerna med våra viktiga produktsponsorer är ett annat område där vi gemensamt jobbar vidare. Vem som kommer att efterträda Björn och hur arbetsbeskrivningen för denna person kommer att se ut är i dagsläget inte klart.

- Tillsammans med Thomas kommer vi, fram till årsskiftet, att utforma strategin för ungdomsseglingen framöver, fortsätter Stefan Rahm. Thomas är även löpande ansvarig i ungdomsfrågor, ett område han kommer att vara fortsatt mycket engagerad i.

För mer information, kontakta Svenska Seglarförbundet

Förbundsdirektör/sportchef, Stefan Rahm 08-459 09 98 alt. 0701-80 85 57