SonicWALL

Nya trådlösa accesspunkter från SonicWALL gör det enkelt att kontrollera nätverket

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2010 09:20 CEST

802.11n-kompatibilitet, enkel integrering med befintliga brandväggar

SonicWALL lanserar två nya trådlösa dual-band-accesspunkter i SonicPoint-serien. SonicPoint-Ni och SonicPoint-Ne är utformade för att passa såväl stora som små företag, samt i distribuerade trådlösa nätverk. De två modellerna är 802.11n-kompatibla och kan enkelt integreras med befintliga SonicWALL-produkter i TZ, NSA och E-Class NSA-familjerna, tack vare den inbyggda styrenhet för accesspunkter som finns i alla brandväggar från SonicWALL.

Med SonicPoint-Ni och SonicPoint-Ne kan företag kontrollera och prioritera trådlös tillgång till affärssystem, och nedprioritera icke affärskritiska applikationer och tillgång till webbplatser som kräver mycket bandbredd (exempelvis onlinespel och audio/video). IT-ansvarig kan fördela rättigheter till specifika användare och grupper som behöver få tillgång till viktiga typer av program, och samtidigt begränsa tillgången för andra användare och grupper vid behov.

Genom att SonicPoint-Ni och SonicPoint-Ne administreras via befintliga SonicWALL-brandväggar möjliggörs säkra, trådlösa anslutningar genom funktioner som Gateway Anti-Virus, intrångsskydd (IPS), anti-spyware och innehållsfiltrering. De skannar all trafik efter skadliga program och olämpliga webbförfrågningar. Lösningarna stöder trådlösa krypteringsstandarder, förebygger intrång i nätverket, och upptäcker olämpliga accesspunkter. De nya SonicPoint-lösningarna inkluderar även brandväggsmöjligheter som Application Intelligence and Control för distribuerade trådlösa nätverk.

Tack vare den inbyggda styrenhet som finns i alla SonicWALL-brandväggar är det enkelt att hantera både trådlösa och fasta nätverk från en och samma brandväggsenhet. Lokala och distribuerade nätverk kan snabbt sättas upp. Accesspunkterna har förbättrad säkerhet och skannar frekvenserna 2.4 MHz och 5.0 MHz för att garantera att säkerhetskraven i kreditkortsstandarden PCI (Payment Card Initiative) för säkra betalningar följs.

– Eftersom våra nya 802.11n-kompatibla SonicPoint-lösningar är helt integrerade med våra brandväggar kan vi förenkla hanteringen av trådlösa nätverk, stora som små. För första gången kan IT-ansvarig sätta upp fullständiga policies för hur det trådlösa nätverket ska fungera, vilka tillämpningar som bör ha förtur, och vilka rättigheter varje specifik användare ska ha. Eftersom allt är en del av brandväggen kan företag hantera sina fasta och trådlösa nätverk på ett smidigt sätt, till en låg kostnad, säger Jan Hindolff, nordenchef på SonicWALL.

Mer information: http://www.sonicwall.com/us/products/12268.html

Accesspunkterna finns tillgängliga nu. Cirkapris (inklusive Power over Ethernet Injector):

SonicWALL SonicPoint-Ni Dual-Band with PoE Injector International: 2 800 kr
SonicWALL SonicPoint-Ne Dual-Band with PoE Injector International: 4 000 kr

Jan Hindolff
Manager Nordic, SonicWALL
E-post: jhindolff@sonicwall.com

Anna Lagerkvist
Cloudberry Communications
E-post: anna@cloudberry.se

SonicWALL utvecklar avancerade intelligenta nätverk- och datasäkerhetslösningar som anpassar sig till företags växande behov och nya typer av hot. SonicWALL:s produkter använder sin prisbelönta hårdvara, mjukvara och virtuella lösningar för att spåra och kontrollera applikationer, samt skydda nätverk från intrång och attacker med skadlig kod. SonicWALL:s lösningar används av små och stora företag världen över. För mer information se www.sonicwall.com.