FISKARS

Nya upptåg med Mademoiselle Oiseau för Rörstrand.

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2012 06:00 CEST

Kollektionen för Rörstrand är en berättelse om den excentriska Mademoiselle Oiseau, nedtecknad av Lovisa Burfitts rastlösa penna på tunnaste benporslin. För formerna svarar den mångfaldigt prisbelönta Anna Lerinder, med undantag för gömman som är formgiven av Pia Törnell.

Nu har Burfitt tecknat ytterligare en episod i Mlle Oiseaus händelserika liv. Berättelsen lyder: Paris, måndag kväll. Enda gången i veckan när det är lätt att få alla att sitta still i våningen på Rue Montorgueil. Tärningar kastas, pjäser vandrar fram och tillbaka över brädet och kungar och knektar spelas ut med samma inlevelse. Inte ens då det upptäcks att någon ätit upp hela prispotten förmår Mademoiselle Oiseaus hårt inövade pokerfejs att spricka upp.

Den nya episoden finns på seriens vackra mugg och den helt nya assietten, båda formgivna av Anna Lerinder. Mönstret är skapat för att kunna kombineras med tidigare delar ur serien – mugg, assiett och espressokopp.

Mademoiselle Oiseau finns i butik från och med 3 september.

Fiskars är en ledande global leverantör av konsumentprodukter för hem, trädgård och uteliv. Koncernen har en stark portfölj av ansedda internationella varumärken, inklusive Fiskars, Iittala och Gerber. Fiskars grundades år 1649 och är Finlands äldsta företag. Koncernens aktier är föremål för handel på NASDAQ OMX Helsinki. Fiskars omsättning år 2011 var 743 milj. euro och företaget har cirka 3 400 anställda i över 20 länder. www.fiskarsgroup.com