Visit Fjällen

Nya Visitfjällen.se vill bidra till digitalisering av Fjällvärlden

Pressmeddelande   •   Sep 06, 2018 12:55 CEST

Visitfjällen startades redan 2009 av en fjällfantast som ville frälsa Sverige och sin omgivning med kunskap och inspiration för att få fler att besöka den svenska fjällvärlden. 2017 fick sajten ny ägare som vill utveckla idéen ytterligare och skapa en plattform full av fjällinformation och spännande nyheter från vår vackra fjällvärld.

Under det senaste året har ett stort arbete genomförts för att bygga om hela sajten för att anpassa den till dagens teknik och användarnas förväntningar.

- Vi vill bidra till att digitalisera fjällvärlden, synliggöra alla passionerade företagare som driver på utvecklingen för en stark besöksnäring i norra Sverige men viktigaste av allt är att fler får upp ögonen för fjällen som resmål, det säger Marcus Ståhl, en av personerna bakom satsningen.

Utvecklad med hjälp av studenter

På grund av bristen på startkapital och önskan om att kunna erbjuda företag marknadsföring gratis har gänget bakom sajten arbetat sena kvällar och helger, istället för att anlita en webbbyrå på stan har man fått hjälp av studenter. Bland annat en student från Mittuniversitet som gjort sitt ex-jobb med att utveckla den tekniska bas som den nya sajten bygger på idag.

- Vi är exalterade och glada över att vi nu kunnat lansera en första version av Visitfjällen 2.0 men det är bara en start. Det är fortfarande mycket innehåll som behöver uppdateras och mängder av artiklar och företagsbeskrivningar och ska skapas.

Framtida intäkter

I dagsläget är all synlighet gratis på sajten och tanken är att alla företag, stora som små, ska ha möjligen att synas på sajten. Längre fram kommer olika premiumerbjudanden att tas fram. Men det kommer ske i samverkan med företagen som verkar i fjällen.

- Vi vill att företagen ska vara med och påverka inriktningen på sajten och när vi kan vara med och bidra till konkret nytta kommer även vår intäktsmodell att utkristallisera sig. Vi vill bli den naturliga platsen att gå till för att planera sin fjällsemester digitalt, avslutar Marcus.

Klicka här för att besöka nya Visitfjällen.se!

Visitfjallen.se - Allt om fjällen alla årstider Visit Fjällen är den ledande informationskanalen för fjällresor året om. Här hittar du ett samlat utbud av svenska fjällens möjligheter oavsett om det gäller sommarens äventyr eller vinterns hela utbud. Vi inspirerar och informerar i digitala kanaler för att få fler att upptäcka den svenska fjällkedjan. Visitfjällen.se har ca 10 000 besökare per månad och besökaren hittar information och kontaktuppgifter till hundratals fjällföretag