FordonsGas Sverige AB

Nya Volvo V90 Bi-Fuel på plats i Göteborg

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2016 15:14 CEST

14 oktober 2016

Hur kan vi bryta beroendet av fossila drivmedel som bensin och diesel? Att köra bil på biogas är ett av svaren. I dag, fredagen den 14 oktober, presenterades nya Volvo V90 Bi-Fuel i Göteborg i samband med ett seminarium där biogasens framtida möjligheter och utmaningar diskuterades. Seminariet arrangerades av Westport Sverige i samarbete med Göteborg Energi och FordonsGas.

– Det är väldigt roligt att kunna presentera Volvo V90 Bi-Fuel som är en gasbil inom premiumsegmentet. Den tar branschen till en ny nivå och höjer statusen för gasbilar. Bilen slutmonteras hos oss inne på Volvo Torslandaverken och med 254 hk är den en av marknadens kraftigaste gasmotorer. Med 40 procent reducerat förmånsvärde är det här en bil som vi hoppas kommer att attrahera stora delar av tjänstebilsflottan, säger Per-Inge Kruse, Customer Director på Westport Sverige.

– Biogas är ett hållbart bränsle och det är roligt att se fräcka och bra bilmodeller för biogas. Med lokalt producerad biogas, där vi omvandlar våra matrester till biogas och biogödsel, värnar vi det lokala kretsloppet och får de bästa miljövärdena, säger Lotta Brändström, VD på Göteborg Energi.

– Det är oerhört glädjande att se att utbudet av gasbilar växer och vi välkomnar Volvo V90 Bi-Fuel till gasbilsfamiljen. I Västsverige finns en väl utbyggd infrastruktur med tankställen och du kan tanka ett lokalproducerat bränsle med halverade koldioxidutsläpp och väsentligt lägre partikelutsläpp än bensin och diesel säger Bo Ramberg, VD FordonsGas Sverige AB.

För mer information kontakta:

Per-Inge Kruse, Customer Director, Westport Sverige, 076 647 85 33

Presentationen av nya Volvo V90 Bi-Fuel sker på tre platser i landet; Stockholm, Göteborg, Malmö och är ett samarbete mellan Westport Sverige, Energigas Sverige, Göteborg Energi, FordonsGas, AGA och E.ON

FordonsGas Sverige AB bildades 1998 och ägs sedan 1 december 2014 av Air Liquide. Vi driver och bygger ut gastankstationer i Sverige. För närvarande driver vi över 40 gastankstationer som ligger framförallt i Västsverige. Vi förser även tre bussdepåer med gas inom kollektivtrafiken samt har två tankställen för BiGreen - flytande fordonsgas. Vi verkar för att fler fordonsägare ska välja gasdrivna fordon.