CEVA Animal Health AB

Nyårssmällare kan ge 362 700 vilda hästkrafter - Feromoner säkert stalltips för att lugna hästen

Pressmeddelande   •   Dec 16, 2013 08:22 CET

Hästar är känsliga djur och nyårsaftonens alla smällare och fyrverkerier stressar många av Sveriges cirka 362 700 hästar. Alldeles under ytan på vår tamhäst finns vildhästens alla egenskaper kvar. Driften att fly undan upplevda faror som höga ljud är stark. Med tanke på att många hästar står ensamma instängda i sin box kan vårt nyårsfirande bli en skräckupplevelse för dem. Sedan drygt ett år tillbaka finns dock en ny lösning på problematiken – syntetiska feromoner som återskapar lugnet från tiden som föl.

Idag ligger ofta ridanläggningar och stall nära tätbebyggda områden. Smällandet och ljusblixtarna från fyrverkerier skrämmer de flesta hästar och för särskilt känsliga individer kan rädslan och stressen få dem helt avskärmade. De slutar äta och dricka och vandrar oroligt runt i sina boxar i ett försök att komma undan. Kanske kastar de sig mot boxväggen eller försöker hoppa ut genom ett fönster för att fly undan faran.

Stina Andersson är legitimerad djursjukskötare och jobbar på en djurklinik i Malmö. Hon provade den nya feromongelen för hästar under nyårsnatten 2012:

• Min häst Gazpacho blir hysteriskt panikslagen av smällare. Vi har försökt lindra genom att ha radion på, gott om morötter i boxen och en helt lugn och trygg kompis i boxen bredvid. Läkemedel är inte något alternativ då jag vet att de gör djuren trötta men de förblir lika rädda. Så fick jag höra talas om att det nu fanns feromoner till häst och då jag har arbetat med feromoner på hund och katt under flera år blev jag genast nyfiken. Direkt när jag applicerade feromongelen i hans näsborrar såg det ut som om det var något han kände igen och han blev helt lugn hela kvällen igenom trots allt oljud.

Feromonterapi är ett naturligt sätt att komma till rätta med stress och rädsla hos djur. Syntetiska feromoner är naturliga luktfria doftämnen som verkar lugnande. Feromongelen Equanimity innehåller en kopia av stoets digivningsferomon EAP (Equine Appeasing Pheromone) och gör hästen lugn. De höga ljuden och ljusen från smällare och fyrverkerier blir mindre skrämmande för hästen.

Den lugnande verkan feromonet ger kan vara till nytta även i andra stressade situationer som när det är problem vid lastning, klippning, hovslagning och veterinärbesök.

Stalltips inför Nyårsafton:

• Ta bort eller minska kraftfodergivan dagarna innan nyårsafton.

• Arbeta hästen ordentligt trött på nyårsaftonens dag.

• Se till att boxen är hel och rymningssäker (kontrollera boxlåset) och att det inte finns något som hästen kan skada sig på.

• Halksäkra golvet, bra är att lägga en gummimatta på golvet men det fungerar också att sanda på ett halkigt golv.

• Ströa ordentligt så att strömaterialet förblir liggande även om hästen börjar väva eller boxvandra.

• Ge hästen ordentligt med grovfoder (hö/hösilage).

• Täck för fönster och ljusinsläpp i hela stallet, stäng alla dörrar.

• Ha ljuset tänt.

• Spela musik med påtaglig takt – volymen behöver inte vara så hög.

• Öka hästens trygghetskänsla. Stryk ut en dos Equanimity vid näsborrarna tidigt på kvällen och gärna ytterligare en dos ca en timma innan midnatt. En dos verkar ungefär 2 timmar.

Feromoner och feromonterapi

Det franska forskningsinstitutet IRSEA har under 17 år varit ledande inom forskningen kring kemisk doftkommunikation hos däggdjur. Genom att identifiera kemiska doftsignaler, så kallade semiochemicals, ger forskningen på IRSEA en ökad förståelse för hur djur interagerar och kommunicerar.

Syntetiska feromonprodukter används sedan länge – Feliway till katt, Adaptil till hund. Nu finns även Equanimity till häst.

Fölet blir tryggt av de feromoner (Equine Appeasing Pheromone, EAP) stoet avger i juverområdet och forskare har visat att även vuxna hästar känner trygghet av dessa feromoner. Genom att efterlikna stoets feromoner skapar den syntetiskt framställda feromongelen Equanimity en känsla av naturlig trygghet för såväl föl som vuxna hästar.

Gelen stryks ut vid näsborrarna en stund innan hästen skall ställas inför en situation som förväntas göra den rädd. När hästen andas in feromonerna binds de till speciella receptorer i näshålan (Jacobsons organ) och en signal skickas blixtsnabbt till känslocentrat i hjärnan vilket gör hästen lugn. Studier som gjorts på häst visar att hästar som fått feromoner var mindre oroliga vid lastning och transportering, klippning och när fölet skiljs från stoet vid avvänjning, jämfört med kontrollgruppen.

www.irsea.info

www.feliway.se

www.adaptil.se

Fakta om hästar och hästägare i Sverige:

Det fanns vid hästräkningen år 2010 cirka 362 700 hästar i landet (Jordbruksverket, Hästskattningarna 2004 och 2010, en analys).

Sverige är det land i Europa som har flest antal hästar per capita.

Mer än 600 000 svenskar rider regelbundet enligt SCB.

70 % av Sveriges hästägare är kvinnor. Undantaget är A-tränare inom trav och galopp där 85 % är män.

70 % av hästägarna har hästar för hobbybruk, 15 % för näringsverksamhet. Resterande 15 % har en kombination av båda, t ex en näringsidkare har en egen häst privat.

Över 60 % av landets hästägare har ingen utbildning med anknytning till hästhållning.

Ca 85 % av hobbyhästarna är ridhästar, varav ca en tredjedel tävlas med. En tredjedel kör sina hästar och lika många har hästar för betesvård.

Näringsverksamhet med hästar bedrivs mer inom tätort och landsbygdsnära tätort än i ren landsbygd.

Källor:

Hästföretagarna

Jordbruksverket, Hästar och anläggningar med hästar 2010

Jordbruksverket, Hästhållning i Sverige 2010

Jordbruksverket, Hästskattningarna 2004 och 2010

HNS Hästhållningens yrkesnämnd, Arbetsmarknad och yrken inom svensk hästnäring

För mer information om erfarenhet av användande av feromoner kontakta

Stina Andersson, G. Minnesbergsvägen 274-21 231 95 Trelleborg, tel. nr: 073-618 50 13  mailadress: stina68@live.se

För information om Equanimity och bildmaterial kontakta:

Cecilia Birch-Jensen, Produktchef, Ceva Animal Health AB, 0706-728100, cecilia.birch-jensen@ceva.com

CEVA Animal Health AB är ett svenskt företag som registrerar, importerar och marknadsför internationellt välrenommerade veterinärprodukter.Vi är ett dotterbolag till CEVA Santé Animale i Frankrike, som samarbetar samt representerar flera internationella företag. Vi är ensamma om att samarbete med internationella forskare utveckla och marknadsföra feromonprodukter till hund/ katt på svenska marknaden

För mer information kontakta gärna oss: