FACIT Sverige

Nybilsguiden FACIT.com listar bilarna som tar dig längst på en tank på bilsemestern

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2013 13:51 CEST

44% av svenskarna planerar att ta bilen på semestern enligt en ny undersökning och vi åker allt längre bort med vår bil. Samtidigt toppar Sverige listan över dyraste dieselpriset i Europa, vilket gör bränslesnåla bilar med stor tank till ett attraktivt val.

Att köpa ny bil är en stor investering och det är viktigt att fundera på vad bilen skall användas till. Är bilen ett naturligt transportmedel för dig på semestern är det här listan för dig. Nybilsguiden FACIT.com har för andra året i rad tagit fram listan på bilar som tar dig långt ner i Europa på en tank.

­– Många uppger att flexibilitet är främsta anledningen till att ta bilen på semestern. Själv tycker jag det är praktiskt och roligt att kunna nå ställen som är svåra att komma till med andra transportmedel. Men då är det också viktigare med en stor bränsletank och pålitlig motor, säger Victor Dahlborg VD på nybilsguiden FACIT.com

Franskt i topp även i år

Det har rörts om på topplistan sedan ifjol.  Volvo har seglat upp och plockat fyra platser på topp 10-listan, men det är fortfarande franskt i toppen. Vi får tacka fransoserna som jobbar så hårt för att hålla oss länge på vägarna och inte på tankstationerna.

Topp 10 listan 2013

7

HYUNDAI i40 1.7 CRDi/115 BlueDrive Select Kombi

8

Topplistan på städerna svenska bilturister vill besöka

Rom och Paris är svenska bilturisters favoritresmål

Svenskarna gillar det italienska köket och den vackra naturen. Var fjärde svensk bilturist har Rom som favoritmål. Enligt undersökningen vill svenskarna helst ta bilen till länder som Italien,  Frankrike, Tyskland och Österrike. Hela 44%  funderar på att ta bilen söderut på semestern.

-Många nya bilar håller idag hög komfort, så när första filmen visas för barnen i nackstödet, kylbagen inpluggad  i 12-voltsuttaget och destinationen är inpetad i den inbyggda GPS:en är det inget som stoppar oss från en semester i frihet. Värmen i Europa hägrar och den alldeles egna upplevelsen du får i din egen bil, fortsätter Victor Dahlborg.

Distanser till populära turistorter

Land

Stad (via Rostock)

Distans i km (från Trelleborg)

Köpenhamn

1819

S:t Tropez

1820

-  Det vi kan konstatera är att Sverige toppar listan i Europa med ett av de dyraste dieselpriserna, så tanka upp bilen utanför Sveriges gräns, fortsätter Victor Dahlborg.

För mer information, kontakta:

Victor Dahlborg VD
FACIT.com. victor.dahlborg@facit.com, 0709-25 35 95

Källor: Stena Lines undersökning om bilsemestrande samt Energy.eu

Källa bilfakta: FACIT.com, resultatet baseras på en genomgång av samtliga nya bilar (4 059 st. versioner) som säljs på den svenska marknaden med över 0,5% marknadsandel,

FACIT.com´s affärsidé är att erbjuda en enkel, kostnadsfri och märkesoberoende köpguide på internet för nybilsköpare. På FACIT.com får du hjälp att hitta en nybil som passar såväl behov som plånbok. Du hittar också pågående kampanjer för nya bilar och får hjälp med att boka provkörning. Här kan du söka, jämföra och utrusta din nästa bil. På ett och samma ställe kan du hitta alla bilmärken och återförsäljare. Företaget har sitt huvudsäte i Stockholm. För ytterligare information, vänligen besök www.facit.com.