Saab

Nybilsregistreringarna i februari: Saab-registeringarna ökade med 26 procent även i februari

Pressmeddelande   •   Mar 01, 2006 10:32 CET

Nybilsmarknaden visar inga tecken på avmattning, inte minst det dramtiskt stegrade intresset för miljöbilar fortsätter att driva på nybilskunderna.
Totalt registrerades 18 568 nya bilar under februari, av dessa svarade Saab för 1 722 - en ökning med 26 procent jämfört med fjolåret. Saab har nu definitivt återtagit sin position i toppskiktet på den svenska nybilsmarknaden.

Efter helgerna och den notoriskt tröga januarimånaden har det åter börjat spritta på bilmarknaden. Sett till registreringarna har inte mycket visat sig ännu men många rapporter om hög aktivitet ute i bilhallarna vittnar om fortsatt stark försäljning. Saab är ett av de märken som definitivt har luft under vingarna och den konceptbil - Aero X - som visades tidigare i
veckan på bilsalongen i Genève skapade ytterligare drag kring Saab.

-Vi lägger ännu en mycket positiv månad till den rad som inleddes i höstas efter våra lanseringar, konstaterar Bengt Nilemo, VD för Saab Sverige. Och vi fortsätter att orderteckna i en takt som känns klart tillfredsställande. Framgången för 9-5 Biopower fortsätter men mest glädjande är att vi nu börjar se effekten av 9-3 SportCombi lanseringen och det är 9-3 som driver större delen av Saabs uppgång i januari och februari.

Det är också uppenbart att de nya tongångarna från statsmakterna beträffande dieselbilar har haft en gynnsam inverkan på vår och andras dieselandel och därmed också
på utsläppen av koldioxid.

Bilder kan hämtas via: media.saab.com

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Bengt Nilemo, VD Saab Sverige, 070-654 90 09 Örjan Åslund, informationschef Saab, 070-348 79 57, orjan.aslund@se.gm.com