Saab Automobile

Nybilsregistreringarna: Saab inledde 60-året på hög nivå

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2007 09:52 CET

Jubilerande Saab – den första bilen premiärvisades 10 juni 1947 – gjorde en klart godkänd första registreringsmånad under 2007. Totalt kom 1.765 nya bilar från Saab i trafik under månaden, en lika stark öppning som 2006. Även totalmarknaden visade mycket gott gry sett enbart till registreringarna, en ökning med 20,3 procent från fjolåret innebar att 20.599 nya bilar registrerades i januari.

- Saab gör en fullt godkänd start, konstaterar Bengt Nilemo, VD för Saab Sverige. Det finns ett egenvärde i att komma igång bra, ett inledande tapp är svårt att hämta igen längs vägen. Men trots ett bra utgångsläge finns det skäl till oro så länge inte regeringen sätter ner foten i miljöbilsfrågan. Nu lever vi i ett vakuum som drabbar hela branschen och kunderna som står rådvilla.

Januariregistreringarna för totalmarknaden må se bra ut, men till dels bygger de på redan vunna segrar. Flera av de större aktörerna fick ut många bilar tack vare välfyllda orderböcker och lanseringar men den underliggande försäljningen är i nuläget inte riktigt i paritet med förutsättningarna:

- Ser man till svenskarnas ekonomi och konsumtion i övrigt borde branschen kunna förnya bilparken i ännu högre takt, menar Bengt Nilemo, VD för Saab Sverige. Det är svårt att frigöra sig från känslan att många potentiella kunder väljer att avvakta till dess att regeringen presenterar ett nytt miljöbilsprogram. Saabs BioPower-modeller är fortsatt heta, speciellt ihop med våra jubileumspaket, men jag är övertygad om att även privat- marknaden skulle ta fart med ett genomtänkt incitamentsprogram på plats. Saab och Sverige har ryckt fram som ett föregångsland på miljöbilssidan, den positionen måste vi värna om.

Bilder kan hämtas via: media.saab.com

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Bengt Nilemo, VD Saab Sverige, 070-654 90 09
Örjan Åslund, informationschef Saab, 070-348 79 57, orjan.aslund@se.gm.com