Nilan Sverige AB

Nybyggare inom passivhuscertifierade samhällsfastigheter

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2013 07:30 CET

Emrahus är först ut med att lansera passivhuscertifierade samhällsfastigheter som ett led i att förändra byggandet i Sverige mot en hållbar framtid. Målet med dessa energieffektiva fastigheter är att hjälpa kommunerna att tänka grönt, sänka energianvändningen och nå de tuffare miljömålen. Certifieringen är påbörjad enligt den internationella passivhusstandarden.

Först ut är en serie med funktionella LSS-boenden i ett eller två plan med sex lägenheter och välplanerade gemensamma ytor och personalutrymmen, ritade av Mono Arkitekter. Driftskostnaden är betydligt lägre än i konventionella lösningar och samtidigt erbjuds ett boende med ett betydligt bättre inomhusklimat med hjälp av energieffektiva ventilationsaggregat från Nilans Comfortserie och Cten byggsystem.

Robin Berkhuizen, VD Emrahus:

”Målet med LSS-boenden är att funktionsnedsatta människor ska kunna leva och bo så likt andra människor som möjligt. Våra LSS-boenden är framtagna efter lång erfarenhet av samarbeten med vårdgivare och beställare av vårdplatser och är ett ekonomiskt mycket fördelaktigt alternativ. ”

Mats Andersson, Mono Arkitekter:

“Utgångspunkt när vi skissade på LSS-boendet var att hushålla med ytor och samtidigt få ett bra förhållande mellan ytterväggsarea och golvarea. Genom att noggrant studera mått och funktioner har vi strävat efter att skapa det goda boendet som är lätt att leva i. Byggnaden är uppdelad i två klimatzoner; en yttre med trappa, hiss och teknik samt en inre med boende och gemensamma ytor.”

Simone Kreutzer, IG Passivhus Sverige:

”Emrahus har tagit ett seriöst steg gällande kvalitetssäkring genom valet att låta sina LSS-boenden genomgå den internationella certifieringen för passivhus. Certifieringen ger de boende en extra kvalitetsgaranti, då komforten inte går att mäta i siffror utan i hur människor trivs.”

Passivhus är en byggnad som har så låga värmeförluster vid dimensionerande utetemperatur, att den värme som då behövs kan bäras in med den luft som krävs för hygienbehovet.

EMRAHUS introducerade redan 2008 Sveriges första Passivhus som typhus har idag en serie om 30 kataloghus designade av Arkitektbyrånerna Kjellgren/Kaminsky, Jordens Arkitekter och KreativaHus. Emrahus bygger Passivhus och Nollenergihus med marknadens bästa klimatskal enligt Energimyndigheten och Passivhuscentrum med ett helhetsansvar, från ritning till nyckelfärdigt. Läs mer på www.emrahus.se

För ytterligare information, kontakta: Emrahus 0418- 48 60 40

NILAN utvecklar och tillverkar energieffektiva ventilations- och värmepumplösningar av högsta kvalitet, vilka säkerställer en god luftkvalitet inom hus och en låg energiförbrukning med särskild hänsyn till miljön. Sedan starten 1974 har Nilans internationella etablering ständigt ökat och är idag representerade i större delen av Europa. Läs mer på www.nilan.se