Zita - Folkets Bio

Nycirkus möter filmkonst: Premiär 8 maj för "Fish"

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2009 16:01 CEST

Regi Åsa Johannisson, Sverige 2009, 10 minuter

"Fish" är en historia berättad genom nycirkus, visuell humor och fysisk komik. Den handlar om Gerd, en ung kvinna, vars enda vän är en guldfisk. När fisken plötsligt dör blir Gerd väldigt ensam. Vi får följa Gerds väg ut ur den stora ensamheten - en väg som blir oväntat strapatsfylld.

Filmen visas på femton digitala biografer runtom i Sverige inom ramen för satsningen Svensk Kortfilm. Den kan ses - gratis - på följande orter och biografer:
Zita Stockholm, Hagabion Göteborg, Panora Malmö, Kino Lund, Elektra Västerås, Folkets Bio Umeå, Fyrisbiografen Uppsala, Folkets Hus Söråker, Bio Laxen Mörrum, Harlekinen Norrköping, Roxy Visby, Roxy Örebro, Regina Östersund, Folkets Bio Tollered, Scala Bio Båstad.
Besök respektive biografs hemsida för aktuella speltider.

"Fish" visas också onsdagen den 20 maj på Zita, Birger Jarlsgatan 37 i Stockholm, i ett Kortfilmsmaraton med vårens samtliga kortfilmer.

Pressbilder finns att ladda ner på www.folketsbio.se <http://www.folketsbio.se/> .
Påseende-dvd och kontakt med regissören fås via
Anna Harding, anna.harding@folketsbio.se <mailto:anna.harding@folketsbio.se> . tel. 0736 82 75 25
För mer info om Svensk Kortfilm, se www.svenskkortfilm.se <http://www.svenskkortfilm.se/> .

Svenska Filminstitutet stöder Svensk Kortfilm.

Filmen "Fish" ingår även som en del av forskningsprojektet Beyond and Within - samverkan mellan scenkonst, film och konstglas i samarbete med kulturinstitutioner och näringsliv. Dramatiska Institutet är huvudman och finansieringen kommer från KK-stiftelsen. Beyond and Within omfattar fem produktioner varav en kortfilm och realiseras tack vare samarbete med Orrefors Kosta Boda AB, Smålands Museum - Sveriges Glasmuseum, AB Regionteatern Blekinge Kronoberg och Cinenic Film & TV.