Nyckelhålet på restaurang

Nyckelhålslunchen en del i Volvos friskvårdsvecka

Pressmeddelande   •   Mar 14, 2012 09:02 CET

AB Volvo fortsätter att satsa på personalens välbefinnande och hälsa. För andra året i rad arrangerade de tillsammans med sin restaurangleverantör Sodexo en friskvårdsvecka för Volvo Lastvagnars anställda i Göteborg. Restaurang Wheelers gav extra stora möjligheter att välja en hälsosam lunch genom att servera ett utökat sortiment av nyckelhålsmärkta måltider. Under veckan hölls ett antal intressanta föreläsningar på temat hälsa och friskvård och i restaurangen fanns det också diverse utställare som gästerna kunde besöka under sin lunchpaus.

Nyckelhålet på restaurang fanns på plats för att svara på frågor om nyckelhålet och annat som rör maten, måltiden och ätandet. Gästerna erbjöds även att delta i en tävling där de genom att dela med sig av sina bästa knep för hälsa och välbefinnande kunde vinna Rikskuponger till ett värde av ca 10 000 kr.  ”Att vara delaktig när Volvo och Sodexo satsar på temat friskvård känns självklart för oss då nyckelhålscertifieringen av restauranger är ett enkelt sätt att arbeta för bra mat på jobbet och därmed öka förutsättningarna för att få en välmående personal,” säger Ulf Bohman, VD för föreningen Nyckelhålet på restaurang.

AB Volvo och Volvo Personvagnar, som är två stora arbetsgivare i Sverige, har tillsammans ett trettiotal nyckelhålscertifierade personalrestauranger fördelade över landet. Det innebär att en stor andel av deras anställda kan äta både gott och hälsosamt varje dag. Båda bolagen samarbetar med måltidsleverantörer som Sodexo, Fazer Food Services och Compass Group, som alla arbetar aktivt med att nyckelhålscertifiera sina restauranger.

Föreningen Nyckelhålet på restaurang är en ideell förening vars uppdrag är att göra det enklare att välja hälsosamt på restaurang. Inom ramen för en frivilligt system certifierar föreningen restauranger.  Certifieringen omfattar utbildning och stöd till restaurangpersonalen, vägledning av matgästen och årlig kvalitetssäkring av restaurangerna.  Föreningen har ett avtal med Livsmedelsverket om hur varumärket Nyckelhålet får användas.