ChildFoodFactory

Nyhet! Ekologisk barnmat för 6-12 månader, så nära du kan komma hemlagad mat

Pressmeddelande   •   Mar 25, 2015 13:26 CET

Efter höstens lanseringssuccé för den ekologiska barnmaten ChildFoodFactory utökas sortimentet med måltider till barn mellan 6 och 12 månader. En nyhet är också en helt vegetarisk måltid samt ny förpackningsdesign. Med sitt unika koncept med var smak för sig är ChildFoodFactory så nära ett hemlagat alternativ du kan komma.

ChildFoodFactorys produkt för 6-12 månader lanseras i fem olika måltider varav en är helt vegetarisk. Alla måltider är tillagade med stor omsorg vad gäller val av svenska lokala råvaror. Den unika förpackningen har varje smak paketerad för sig. Det innebär att kött eller fisk har en egen bägare och därtill två bägare med olika grönsaker. Dessutom kommer varje måltid med en dessert bestående av en frukt- eller bärkompott.

- Den enda smak som är medfödd är den söta. Övriga grundsmaker så som salt, beskt, surt och umami, behöver barnet tid att undersöka och vänja sig vid. Barn behöver ibland repetera en smak många gånger för att lära sig den. Därför har ChildFoodFactory en förpackning som gynnar barnets smakutveckling där varje smak är paketerad för sig, säger Jenny Bergvall, legitimerad dietist och rådgivare i näringsfrågor för ChildFoodFactorys produkter.

ChildFoodFactory har valt att frysa barnmaten direkt efter tillagningen. På detta sätt bibehålls förutom näringsämnen i maten, även smak, lukt och konsistens på bästa sätt. Fryst mat behöver heller inga konserveringsmedel vilket många uppskattar. Förpackningen är giftfri, miljösmart och helt återvinningsbar.

- Med vårt utökade utbud av produkter till barn mellan 6-12 månader, inklusive en första helt vegetarisk måltid, vill vi på allvar utmana den befintliga barnmatsindustrin. Vi vill vi inspirera fler föräldrar till att servera sina barn en god, ekologisk och näringsriktig mat som ger dem en bra start i livet, säger Catharina Sundqvist, VD och grundare för ChildFoodFactory.

ChildFoodFactorys barnmat finns sedan tidigare till 12-24 månader. Produkterna finns att köpa på Ica, Bergendahls, Östenssons liv, MatHem.se och Mat.se, Rekommenderat pris är 32,90 SEK för 6-12 månader och 39,95 SEK för 12-24 månadersprodukterna. Produktbilder finns att ladda ner från:http://www.mynewsdesk.com/se/childfoodfactory

För mer information, vänligen kontakta:
Catharina Sundqvist, VD ChildFoodFactory
Telefon:070-640 90 98
E-post:catharina@childfoodfactory.se

För produktprover, vänligen kontakta:
Susana Friberg, Springtime
E-post: susana.friberg@springtime.nu

ChildFoodFactory är ett barnmatsföretag baserat i Östersund med produktion i Ängelholm. Produkten är en färskfryst måltid med rena smaker förpackade var för sig. Förpackningen är gjord av 100 procent återvinningsbart material. Målet är att vara en rikstäckande leverantör av barnmat i Sverige. www.childfoodfactory.se