Oatly

Nyhet från Oatly – Havregurt Exotisk

Pressmeddelande  •  2012-09-05 09:59 CEST

Nu lanseras Havregurt Exotisk, med smak av persika, mango, passionsfrukt och ananas. Gjord på svensk havre och med många nyttiga fibrer.

Havregurt är ett vegetabiliskt alternativ till yoghurt för alla som vill äta lite nyttigare. Den passar både till frukost och som mellanmål. Med bara två procents fett och full med nyttiga havrefibrer, mättar den samtidigt som den är bra för både mage och hjärta.

Sedan tidigare finns Havregurt i smakerna naturell och jordgubb. Precis som alla andra produkter från Oatly är Havregurten tillverkad på en patenterad svensk havrebas och innehåller betaglukaner. Det är ett lösligt fiber som återfinns i bland annat havre. Betaglukaner hjälper till att sänka kolesterolhalten och kan medverka till att stabilisera blodsockernivån.

Att skaffa nya sundare vanor kan vara svårt. Ofta beror det på att vi ändrar alldeles för mycket. Men små enkla förändringar kan vara tillräckliga för att ge stora resultat på sikt.

Med Havregurt kan du fortsätta njuta av frukosten precis som förut, men ändå vara lite nyttigare, säger Monika Friis-Jespersen, produktchef på Oatly.

Oatly är ett svenskt livsmedelsföretag med säte i Landskrona som utvecklar, tillverkar och marknadsför en rad hälsoinriktade produkter som baseras på en patenterad havredryck. Idén till Oatly föddes vid Lunds Universitet, där professor Rickard Öste tillsammans med en forskargrupp intresserade sig för havrens möjligheter och hälsosamma effekter. Oatly säljer idag sina produkter i tjugotalet länder, omsätter cirka 140 miljoner kr och har drygt 40 anställda.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom