Bosons Byrå AB

Nyhet - kickoff för soloföretagare

Pressmeddelande   •   Sep 06, 2012 15:38 CEST

Efter år av gliringar från anställda på storföretag, arrangerar nu sex kvinnor som driver soloföretag, en gemensam höstkickoff.  Kickoffen kommer att äga rum på Svedängs Gård , 7 km norr om Strängnäs fredagen den 7 september kl. 9.00 och avslutas under lördagen den 8 september med  en sopplunch och ekologiskt bröd från Printz bageri.  Initiativtagare till kickoffen är Pia Boson som driver Bosons Byrå i Stallarholmen.

Premiären för den nya tjänsten riktar sig i första hand till kvinnor, men tanken är att konceptet även ska rikta sig till män som driver soloföretag framöver. Nära 76 % av alla företag i Sverige, är enmans-företag, vilket innebär 783 535 företag och drivs av lika många personer. Endast 0,1 % av alla företag är stora företag, det vill säga har 250 anställda eller fler.

- Nu är det slut på gliringar från anställda på storföretag som ”har du kul på firmafesterna, ha, ha” säger initiativtagaren, Pia Boson. ”För nu är det premiär för Firma Uno – roligt för soloföretagare , fortsätter hon ”och vi inleder hösten med en inspirerande kickoff för kvinnor som driver egna företag”.

Det som särskiljer Firma Unos kickoff för soloföretagare, jämfört med större företags kickoffer, är att här får en yrkesgrupp som ofta är tidspressade och som arbetar hårt och mycket, en möjlighet till en stunds rekreation i en lantlig miljö med likasinnade. Något som denna yrkesgrupp sällan unnar sig men som de väl förtjänar (kvinnor som driver eget företag är mer sällan sjukskrivna jämfört med kvinnor som är anställda, visar en ny rapport från Inspektionen för socialförsäkringen). En rodd-utflykt är inplanerad till Hornuddens Trädgård med en rundvandring bland tomatodlingarna tillsammans med familjeföretagarna Karin och Mats Sjöstedt. Det är också Hornudden som kommer att stå för såväl lunch i den KRAV-certifierade restaurangen som en närproducerad och ekologisk Mälarbuffé på fredagkvällen. Samma kväll kommer också att innefatta en stunds njutning i bastuflotten vid Svedängs Gård.

Det som också gör den här höstkickoffen unik jämfört med ett större företags kickoff, är att här kommer företagare inom olika branschinriktningar att mötas, vilket både kan ge nya perspektiv, nya affärsmöjligheter och samarbeten. Bland de soloföretagare som har anmält sig, finns till exempel yrkesgrupper som författare, grafiska formgivare, konsulter, växthusförsäljare , en sjukgymnast, med flera. Till skillnad från andra kickoffer, kommer denna erfarna och samlade kompetens att tas tillvara istället för att bjuda in någon extern föreläsare.

- ”Varje deltagare får en möjlighet att presentera sig och sin verksamhet”, säger Pia Boson. ”och i konceptet ingår också att varje deltagare som vill, kan lämna ett erbjudande på plats”.

Bland arrangörerna finns, förutom initiativtagaren Pia Boson, kommunikationsstrateg som driver Bosons Byrå, också företagarna Eva Strindlund, grafisk formgivare som driver företaget Strindlund Design, Åsa Fontana, auktoriserad redovisningskonsult som driver 3Hufvudgruppen, Helena Öberg, författare som driver Ord & Annat,  Kersti Angenent, privatpraktiserande sjukgymnast på Mälarpraktiken samt Ulrika Johansson, sjuksköterska och utbildare inom Eskilstuna kommun.

Bosons Byrå - mediebyrå och rådgivning inom marknadskommunikation med ett hållbart perspektiv. Erbjuder Bra Beslutsunderlag, Kvalificerad Kommunikationsplanering och Skräddarsydd Medieutbildning.