Nomo Kullager AB

NYHET - Nomo lanserar nu uppgraderade delbara lager från Cooper

Pressmeddelande   •   Apr 09, 2013 15:01 CEST

Nya lager från Cooper höjer ribban för kapacitet och förlängd livslängd.
Cooper Bearings har ökat de publicerade bärighetstalen i många av sina branschledande delade rullager till nivåer högre än några andra delade rullager av liknande storlek. Det innebär livslängdsökningar enlig L10 metoden på mellan 23% till 135% (beroende på lagerstorlek). De nya 01E och 02E lagren är helt utbytbara med de populära Cooper 01 och 02 lager serierna. De uppgraderade lagren ger upp till 29% högre radiell kapacitet och 16% till 90% högre axiell lastkapacitet.

Mer kapacitet i samma utrymme

Liksom alla Cooper lager är den nya 01E och 02E-serien helt delbara ner till axeln. Detta eliminerar behovet att demontera kringliggande komponenter vid service eller lagerbyte. På så sätt minimeras stilleståndstiderna avsevärt!
Den ökade livslängden och kapaciteten hos Coopers uppgraderade lager beror främst på förändringar i lagrens inre geometri. Yttermåtten är oförändrade vilket betyder att du som användare får mer kapacitet i samma utrymme.

Ny design

Lagrens design med kraftiga bearbetade hållare i mässing och ett mycket sofistikerat tätningssystem gör produkterna speciellt lämpade för underjords applikationer och andra mycket krävande miljöer. Den nya designen är nu tillgänglig i 01E och 02E-serierna med axelstorlekar från 160mm till 300mm.

Klarar de tyngsta förhållandena

Typiska applikationer för lager i dessa storlekar är tex gruvutrustning (t.ex. lingrävare, krossar, siktar), industrifläktar och transportörer samt applikationer inom kraftproduktion.
Serien för medeltunga laster 01E, 02E-serien för tunga laster, i kombination 03 serien för extrema laster, höghastighetserien 04 och den kompakta 100-serien, gör Coopers sortiment av delbara lager till det mest omfattande i branschen.

För fler högupplösta bilder, kontakta sofi.hallberg@nomo.se  |  070-575 17 16

Nomo Kullager AB - Nordens bredaste sortiment av kullager och rullager!

Vi finns i Stockholm/Täby, Göteborg, Malmö, Avesta, Borlänge i Smörum i Danmark samt Björneborg, Helsingfors, Åbo och Uleåborg i Finland. Huvudkontoret ligger i Täby, där har vi också vårt centrallager med tusentals artiklar, färdiga för leverans. Vår tekniskt kunniga personal kan hjälpa till med rådgivning och val av rätt lager, tätningar och transmission till era applikationer.
I vårt sortiment finns kullager, rullager, glidlager, linjärskenor, lagerhus, tätningar, transmissioner, elmotorer, växellådor, transportband, pneumatik, ledlager, länkhuvuden, miniatyrlager, bussningar och mycket mycket mer.