Riksorganisationen Män för Jämställdhet

Nyhet om våldstäktsmisstänkt polischef väcker bestörtning

Pressmeddelande   •   Jan 28, 2010 15:42 CET

– Vi har med stor bestörtning tagit del av nyheten att en före detta hög polischef är häktad misstänkt för våldtäkt, säger Tomas Wetterberg, ordförande för riksorganisationen Män för Jämställdhet.

– Varje våldtäkt är ett grovt och allvarligt brott. Men att den misstänkte i detta fall varit hög polischef, som dessutom stått upp i frågor om jämställdhet, ger ytterligare dimensioner till situationen, fortsätter Tomas Wetterberg. Visar det sig att han är skyldig till brotten han misstänks för leder det inte minst in på en rad olika förtroendefrågor.

– Nu måste brottsutredningen och en eventuell rättegång ge mer fakta och klarhet i det här målet, säger Tomas Wetterberg. Allt som sägs innan dess tenderar bara att spä på spekulationerna. Men att läget är akut och att mycket mer måste göras för att förebygga våldtäkter och övergrepp utförda av män är tydligt för alla och envar som öppnat en tidning igår och idag, avslutar Tomas.

Riksorganisationen Män för Jämställdhet menar att våldsförebyggande åtgärder som involverar män och pojkar på mer bred front - och som bygger på kunskapsperspektiv om maskuliniteter och makt - måste utvecklas för att kunna uppnå riksdagens mål om att mäns våld mot kvinnor ska upphöra.

Mer information:
Tomas Wetterberg, ordförande, 070 515 7950