Memo Förlag AB

Nyhet! Susanne MacFie specialskriver deckarmysterier för Ving - nu blir de digitala

Pressmeddelande   •   Maj 02, 2016 15:02 CEST

Författaren Susanne MacFie specialskriver deckarmysterier för Ving. Deckarmysterierna, som bygger på Susannes böcker om Hemliga Klubben, blir nu digitala där man får ledtrådarna via mobil eller läsplatta.

Från och med i sommar kommer barn ha möjlighet att lösa digitala deckarmysterier på Vings familjehotell Sunwing Family Resorts. Deckarmysterierna vänder sig till de lite större barnen, från åtta år och uppåt. Deckarfallen bygger på Hemliga Klubben-böckerna och man ska hitta ledtrådar på hotellområdet med hjälp av deckarna Moas och Måns hemliga skriftspråk. De olika fallen är specialskrivna av Susanne MacFie för Ving så att de passar omgivningarna och miljön, vilket gör dem trovärdiga och äkta. Deckarmysterierna körs på svenska, danska, norska, finska och engelska.

Det känns roligt att kunna ge barnen en semesterupplevelse i Hemliga Klubbens och mysteriernas värld, och att det har fått en så positiv respons från barnen. Att vi nu har digitaliserat deckarmysterierna känns som en spännande utveckling, säger Susanne MacFie.

Det här är ett sätt för oss att använda modern teknologi utan att tappa rörelse och fysisk aktivitet – och med de digitala deckarmysterierna kombinerar vi dessa två på ett bra sätt, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Författaren Susanne MacFie har skrivit hela 14 deckare för barn om Moa och Måns i Hemliga Klubben. Den fjortonde boken, Fallet med den magiska nyckeln, släpptes den 15 april. Sedan flera år finns det deckarvandringar med Hemliga Klubben i författarens hemstad Alingsås.

De digitala deckarmysterierna finns från och med i sommar på följande av Vings familjehotell:

Sunwing Sandy Bay Beach, Cypern

Sunwing Arguineguin Seafront, Gran Canaria

Sunwing Makrigialos Beach, Kreta

Sunwing Alcudia Beach, Mallorca

Sunwing Cala Bona Beach, Mallorca

Sunwing Kallithea Beach, Rhodos

Sunwing Fañabe Beach, Teneriffa

Sunwing Side East Beach, Turkiet

Till vintern kommer Hemliga Klubbens digitala deckarmysterier att finnas förutom på Kanarieöarna även på Sunwinghotellen i Thailand.

______________________________________________________

SVENSK FÖRFATTARE
Susanne MacFie är en av de mest utlånade på Sveriges bibliotek. Hon föddes i Göteborg 1966 och debuterade 2002 på Eriksson och Lindgren (ingår idag i Rabén och Sjögren) och har sedan dess kommit ut med ett trettiotal barn- och ungdomsböcker. Sedan 2010 jobbar hon heltid som författare.

Susanne MacFie arbetar på olika sätt, tillsammans med Roland MacFie, med att inspirera och uppmuntra barn till att läsa och skriva, bl a genom läsprojektet Lust att läsa www.lustattlasa.se, att göra författarbesök i skolor och genom olika aktiviteter och evenemang som kan bidra till att väcka läslusten hos barn, t ex bokreleasepartyn för barn i samband med boksläpp. Hemliga Klubben med Moa och Måns finns som barndeckarvandringar i Alingsås och som aktivitet för barn på alla Sunwing-hotell globalt (hos resekoncernen Thomas Cook där bl a Ving ingår).

PRESSKONTAKT OCH INTERVJUFÖRFRÅGNINGAR:
Kontakta Roland, Memo Förlag, tel 0705-730045, info@memoforlag.se

PRESSBILDER OCH OMSLAGSBILDER:

Finns på http://www.memoforlag.se/omoss/press/

UTGIVNA BÖCKER
Utgivna böcker av Susanne MacFie

MER INFORMATION
Webbsida: memoforlag.se
Webbsida: susannemacfie.se

______________________________________________________

Snabbfakta om Susanne MacFie
Susanne MacFie är barn- och ungdomsförfattare. Tidigare har hon skrivit två böcker om den påhittiga Myrra, som båda sänts som radioföljetong i Sveriges Radio. Hon har också skrivit serien Legenden om De Fyra Elementen, som funnit många läsare och som även satts upp som teaterpjäs i Finland. 2012 debuterade hon dessutom som bilderboksförfattare med karaktären Allis Sprallis. I ”Trippe Trädkapare" har hon också skapat en nyfiken härlig bilderbokskaraktär. Susanne är född i Göteborg och uppvuxen i Alingsås och bor där med sin man Roland MacFie, som bl a illustrerar Hemliga Klubben-böckerna, och sina tre barn. Och det är just i kaféstaden Alingsås som hon låter sin deckarserie om Moa och Måns och deras hemliga klubb utspela sig. Hennes böcker om Vilda Våghals, illustrerade av dottern Sarah MacFie, utspelar sig också i Alingsåsmiljöerna. Susanne arbetar numera heltid som författare men har en mångårig erfarenhet som kommunikatör. Senast som global informationschef för ett av bolagen inom Volvokoncernen.

Memo Förlag - för en positiv läsupplevelse