Ving Sverige AB

Nyhet: Ving startar charter till karibiska St Martin/St Maarten

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2013 09:55 CET

Nu släpper Ving en spännande nyhet till vintern 2014 - charter till den karibiska ön St Martin/St Maarten. Redan innevarande vinter erbjuder Ving paketresor med reguljärflyg till den exotiska lilla ön som är delad mellan Frankrike och Nederländerna, men nästa vinter utökas volymen rejält när Ving startar charter med det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia.

St Martin eller St Maarten? Ja, det beror på om man befinner sig på den norra, franska, eller södra, nederländska, sidan av ön. Ving kommer att erbjuda boende på flera olika resmål både på den franska och på den nederländska sidan av ön. Bägge sidor erbjuder fantastisk natur, vita sandstränder och ett turkosblått hav.

- De senaste åren har vi sett ett allt större intresse att resa västerut och förverkliga ”drömmen om Karibien”. Den här vintern är charter till Jamaica vår största nyhet och det blev snabbt en succé. Det är vårt bäst bokade vinterresmål och tre av fyra resor dit är redan sålda. Så det är väldigt kul att kunna erbjuda charterflyg till ännu en karibisk liten pärla nästa vinter, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

St Martin/St Maarten är en liten ö, bara tre gånger tre mil, som ligger i de nordöstra delarna av Karibien. Närmaste granne i norr är Anguilla och sydöst ligger St Barthélemy, eller St Bart som den oftast kallas, vars huvudstads namn Gustavia påminner om det svenska arvet. Ön var under nästan hundra år en svensk koloni men såldes 1878 tillbaka till Frankrike. Passa på att följa med Ving på utflykt till det exklusiva och populära St Bart eller till Anguilla under din semester på St Martin/St Maarten.

På St Martin/St Maarten finns mycket att upptäcka. Stränderna är vita och vackra, vattnet turkosblått och palmer gröna men det är ändå folklivet, de över tre hundra restaurangerna, shoppingen och de många mysiga barerna som gjort ön till ett så populärt turistresmål. Det finns vackra stränder runt hela ön och fantastiska naturområden som är lätta att nå med hyrbil. Till Maho Beach kommer man för att njuta solnedgången men också för att se de spektakulära landningarna när flygen ”stryker stranden” vid start och landning.

På den franska sidan är det en lugnare atmosfär, kanske lite mer exotiskt och de flesta hotell är mindre och mer personliga än på den nederländska delen av ön. Den norra sidans huvudstad Marigot är lite lugnare och mindre än huvudstaden i St Maarten, Philipsburg, som är en charmig by med en rejäl karibisk touch och en vacker strand med kristallklart vatten.

Ving kommer att flyga charter med det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia från både Stockholm och Göteborg med start från Arlanda den 10 november 2014 och från Göteborg den 8 december 2014. Det blir Non stop flygning i den ena riktningen och via Göteborg respektive Stockholm i den andra riktningen.

Ving erbjuder sju destinationer i Karibien: Aruba, Curacao, Dominikanska Republiken, Jamaica. Mexiko, Kuba och St Martin/St Maarten.

Resorna till St Martin/St Maarten blir bokningsbara i december, 2013.

För bilder, besök gärna Vings bildarkiv: http://www.ving.se/bildarkiv

För ytterligare information och bilder, kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, magdalena.ohrn@ving.se, tel 0709-513075.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 500 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och
hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i egna butiker och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med ca 200 anställda och cirka 600 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den
internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.