TU, Tidningsutgivarna

Nyheter årets tema när över 80 dagstidningar satsar på Tidningsveckan

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2008 16:52 CEST

För sjätte året i rad arrangeras Tidningsveckan på skolor runt om i Sverige. Över 80 dagstidningar medverkar för att uppmuntra elever och lärare att aktivt läsa, diskutera och jobba med dagstidningar i undervisningen. Årets tema är nyheter.

- ­Aldrig förr har ungdomar haft mer tillgång till information och större behov av "att ha koll" på sin omvärld. Med temat Nyheter vill vi uppmuntra elevernas nyfikenhet och vetgirighet och utveckla förståelse för vad nyheter är, var de kommer ifrån, hur de väljs och hur de påverkar oss. Vi vill också utveckla elevernas källkritiska förmåga, säger Göran Subenko, verksamhetschef för Tidningen i Skolan som arrangerar Tidningsveckan.

Tidningen i Skolans (TiS) uppgift är att hjälpa skolan med undervisningen om och med dagstidningar på alla nivåer, från förskola till vuxenutbildning, i praktiskt taget alla ämnen. Med tidningen i undervisningen fångar skolan upp de frågor som barnen och ungdomnarna själva möter, hemma och bland kompisarna.

- Tidningsläsandet främjar lust och nyfikenhet, ger delaktighet och utvecklar medvetna läsare med insikter i vad som händer i vår omvärld. Elever är väldigt nyfikna och intresserade av nyheter. Lärarna brukar bli förvånade av hur mycket eleverna engagerar sig när dagstidningen används i undervisningen. För tidningsföretagen är det också av stor vikt att etablera en öppen relation med de unga för att kunna motsvara deras förväntningar på relevant information, säger Göran Subenko.

Bakom Tidningen i Skolan står Tidningsutgivarna och dess medlemmar, Sveriges dagstidningar. Verksamheten har funnit sedan 1964 då den började i ett samarbete mellan dåvarande Skolöverstyrelsen och Svenska Tidningsutgivareföreningen. Tidningen i Skolan har idag sin motsvarighet i mer än 30 länder över hela världen.

Tidningsveckan pågår under vecka 41.

, kontakta:

Göran Subenko, verksamhetschef Tidningen i Skolan, telefon: 08-692 46 00, e-post: goran.subenko@tu.se

www.tidningeniskolan.se