Hästsportens hus

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2006 14:52 CEST

Vecka 17
Guldbjörken och Järvsöfaks i V75 på Umåker
(STC, ATG) Ett strålande Olympiatrav på Åby lockade 14 510 besökare som fick se Thai Tanic med Björn Goop vinna en dramatisk fyrahästarsstrid mot Super Light, Order by Fax och Kito du Vivier. Nu laddar V75 om med intressanta tävlingar på Umåker på lördag.
I Guldbjörken startar Olympiatravsfemman General du Lupin och Hot Tub som felade bort sig i samma lopp. Två tuffa, starka hästar som nu ställs mot Stig H Johanssons påläggskalv Citation som i sin årsdebut besegrade självaste Giant Diablo.
Järvsöfaks slickade snabbt såren från den lilla skada som stoppat honom någon vecka och kommer ut i Vårbjörken. ”Faksen” är ute efter årets femte raka seger och gör det från tillägg över sprinterdistans

Läget just nu
(ATG) Olympiatravsfinalen gick i strålande sol och inramat av ett fantastiskt arrangemang på Åby. V75 omsatte fina 81,1 mkr, vilket var en ordentlig förbättring från fjolårsfinalens 75,3 mkr (gick en vecka tidigare ifjol). Den starka V75-våg vi rider på just nu glädjer säkert extra de svenska olympierna som i år fick ta emot rekordsumman 9,3 miljoner kronor.
Att V75 denna finalvecka är minus 6,1 % mot fjolåret förklaras av att vi möter en jackpot. Mycket positivt att så stor publik kom till Åby i lördags. Runt 14 500 vilket kan jämföras med knappa 13 000 förra året.
Veckans siffror mot föregående år:
V75 81,1 mkr -6,1%
V64/V65 ons 15,2 -2,8
V65 sön 7,0 -21,0
V5 och V65 varje dag 19,3 +15,3
V4 4,8
V3 1,2 -11,0
DD 37,9 -0,1
LD 3,4
V/P 29,6 -1,9
Trio 6,1 -41,4
Tvilling 8,2 +131,7
Komb 1,6 +8,5
Totalt veckan 215,5 +1,4

Ackumulerad omsättning är 3 428 mkr, vilket är +1,2 % mot fjolåret. Ska påpekas att fjolårssiffrorna vi möter omfattar en extra V75-omgång och hela fyra fler jackpottar på V75.
Efter veckor med V75 i fokus tar V65 över den här veckan. Bland annat är det fredagsjackpot på Umeå. Vidare har vi Forus Open på söndag att se fram emot.

Stig H-dag på Solvalla
(STC) På onsdag arrangerar Stig H Johanssons Stipendiefond för första gången ett seminarium för landets lärlingar och hästskötare. Ett intressant program med föreläsningar om utbildning, veterinärmedicin, val av unghästar, mental träning för att prestera på topp och en paneldebatt har lockat hela 250 personer landet runt att anmäla sig till den kostnadsfria utbildningsdagen.
Solvallas onsdagstävlingar innehåller dagen till ära som sig bör två lärlingslopp. V64-spelet lockar med ett bra snabblopp där Stig H årsdebuterar stjärnan Digger Crown mot ett gäng hårdhudade snabbloppshästar. Utanför V64-spelet jagar obesegrade treåringsstjärnan Dig for Dollars sjätte raka segern i Gay Noons lopp.

Kval till Kungapokalen och Drottning Silvias Pokal
(STC) Årets första storlopp för fyraåringarna närmar sig med kvaltävlingar till Kungapokalen och Drottning Silvias Pokal på Åby på torsdag. Det blir tre försök till vartdera loppet, vilket innebär att de fyra främsta från varje försök går till finalen den 6 maj på Åby (V75).
I Kungakvalen startar bland annat Kriterievinnaren Jaded, Kung Lavec, Jocose, Olimede, Rite on Track, First Tilly och intressante amerikanaren Smooth Moves. De främsta stona i kullen är på plats även i Drottning Silvias Pokal: Joy Ås, Electra Skift, Lotuschic etc.

Det körs en hel del bra trav i veckan:
• Intressant trehästarsmatch blir det på tisdag på Jägersro då Torvald Palema, Solero Briljant och Face of Speed möts i ett sprinterlopp i V65.
• Världsartisten Conny Nobell gästar Kalmar på fredag och lottades till spår 7 bakom startbilen. Hemmahästen Papa Qui har spår innanför och kan göra loppet intressant om han väljer att försvara ledningen mot storfavoriten.
• Per Lennartssons stjärnämne U.S.A. Hornline dyker upp på Umåker på fredag kväll och treårsstoet jagar tredje raka segern och möter bland annat intressanta Filippa I. som har fyra segrar på fem segrar.
• Kari Lähdekorpis Hot Shot Knick gör resan till Finlands ”Elitlopp” Finlandia Ajo på Vermo i Helsingfors på lördag. Hot Shot Knick har perfekta innerspåret och ställs bland annat mot Passionate Kemp och jänkaren Justice Hall. Förstapriset är en dryg miljon kronor.

• Forus Open i V65 på söndag har lockat självaste Victory Tilly till Norge och ett möte med Steinlager över engelska milen. Victory Tilly har dragit spår 7 bakom bilen och Steinlager 8. Vinnaren tar drygt 600 000 kr.

Extra V75-omgång
(ATG) Det kommer att köras en extra V75-omgång i år! Annandag jul är traditionellt en stor travdag som lockar många till banorna och att ta sig ett spel på hästarna. Annandagen ligger i år på en tisdag och det blir Jägersros V65-omgång som kommer att omvandlas till en extra V75-omgång. Det blir inga rikstotodivisioner på programmet. Speciella propositioner kommer att gälla för den här tävlingsdagen.

Krafttag för tvååringarna
(STC) På STC:s styrelsemöte förra veckan beslöts att sjösätta ett program som skall ge de tvååriga travhästarna ett bättre tävlingsprogram som senast 2010 skall nå de uppsatta målen i Trav 2010 vilket innebär 4 % av den totala priskakan. Under 2005 nådde tvååringarna endast 1,5 % av prispengarna och 13 lopp fick ställas in.
Satsningen inleds 2007 och kommer innebära att tvååringarnas prispengar i ett par steg ökar från nuvarande nivå på cirka nio miljoner till 25 miljoner kronor. Dessutom får den här ålderskategorin 42 miljoner kr genom premieloppen. Satsningen kan göras genom en omfördelning av prispengar från de äldre hästarna.

Hästar i proffsträning
(STC) STC:s statistik över antalet hästar i professionell träning visar det mesta ur de flesta aspekter. Listan är uppdelad mellan åren 1999 – 2006 och visar antalet hästar uppdelat på bana, åldrar och kön. Glädjande siffror kan ses för tvååringarna som ökar i år.

Besök från Sydafrika
(STC, ATG) Den här veckan gästas svensk travsport av representanter från Sydafrikas travförbund som har planer på att bygga upp en ny travsportverksamhet. Förutom information från STC och ATG blir det besök på Sundbyholm, Solvalla, stuterier och träningscamper.

Samarbetsgruppen för hästfrågor
(STC) På onsdag kommer Jordbruksdepartementets samrådsgrupp i hästfrågor till Hästsportens Hus på Solvalla för möte och för att kombinera med travtävlingar på kvällen. Det är framförallt fokus på hästnäringspolitikska frågor och samrådsgruppen är bland annat sammansatt av representanter från Statens jordbruksverk, Djurskyddsmyndigheten, Nutek, SLU, LRF, STC och de övriga olika hästsportförbunden, NS, Hästnäringens Yrkesnämnd och förstås Jordbruksdepartementet.

Internetförsök fortsätter
(STC) STC:s styrelse har beslutat att förlänga ljud- och bildavtalet med ATG och därmed även försöket med livesändningar av trav på Internet (atg.se) till och med den sista september i år. Frågan kommer att diskuteras i samband med förtroenderådet i Malmö den 1 september.

V4-rekord för galoppen
(SG) Torsdagsgaloppen fortsätter att visa fina siffror. Förra torsdagen noterades nytt rekord för omsättningen på V4: 837.705 kr. Sammanlagt spelades det för 1.866.528 kr på de fyra loppen på Täby Galopp. Det är den näst högsta omsättningssiffran sedan Torsdagsgaloppen introducerades den 19 maj 2005.
Torsdag denna vecka är det åter Täby Galopp som står för värdskapet. I och med att två treårslöpningar ingår i V4:an blir det en kvalitetshöjning på tävlingarna. Förutom V4-loppen rids ytterligare två löpningar. Första start är som vanligt kl 12.19.
Täby Galopp svarar också för Lördagskomben/Trio, medan Jägersro tar hand om Söndagskomben/Trio. Denna löpning ingår i en ordinarie tävlingsdag, som bjuder på säsongens hittills mest kvalitativa löpningsprogram.

Skandinaviska galoppremiärer
(SG) I torsdags drogs den norska galoppsäsongen igång på Övrevoll. Den mest imponerande vinnaren var Wido Neuroth-tränade treåringen Nobileo, som siktar på det tyska Derbyt.
Den danska säsongen startade i lördags på Klampenborg, då fyra av de åtta loppen vanns av svensktränade hästar. Det skedde bl a i huvudloppet Klampenborgs Åbningslöb, där segern gick till 2004 års vinnare av det danska derbyt, Sibelius, som ägs av Chess Racing, alias Benny Andersson.

Galopphästägarprojektet
(SG) Inför 2006 prioriterade Svensk Galopps styrelse arbetet med att finna fler hästägare och förbättra villkoren för de redan befintliga ägarna. Det skedde genom att tillsätta ett hästägarprojekt. I morgon tisdag träffas projektdeltagarna för andra gången och genomför ett miniseminarium i Hästsportens Hus. Bl a ska diskuteras möjligheterna att satsa mer på konsortiebildningar.

Av:
Mats Fransson, STC